نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعلی پور, احمدfa_IR
dc.contributor.authorکلانتریان, شهلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T01:05:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T01:05:31Z
dc.date.available1399-07-09T01:05:31Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T01:05:31Z
dc.date.issued2012-03-20en_US
dc.date.issued1391-01-01fa_IR
dc.date.submitted2012-04-13en_US
dc.date.submitted1391-01-25fa_IR
dc.identifier.citationعلی پور, احمد, کلانتریان, شهلا. (1391). بررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی. روان شناسی مدرسه, 1(1), 7-26. doi: d_1_1_91_11_18_1fa_IR
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/d_1_1_91_11_18_1
dc.identifier.urihttp://jsp.uma.ac.ir/article_18.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191934
dc.description.abstractهدف پژوهش حاضربررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت<br />تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی بوده است . بدین من ظور 901 دانش<br />آموز ( 441 پسر و 460 دختر) کلاس اول تا سوم راهنمایی با میانگین<br />سنی 13 سال و 5 ماه (حداقل 11 وحداکثر 20 سال ) و با انحراف<br />استاندارد 1 سال و دو ماه که در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران در<br />مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، به صورت تصادفی خوشه ای<br />انتخاب شدند. برای سنجش دستبرتری از پرسشنامه دستبرتری چاپمن<br />و برای پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان در امتحانات کتبی نوبت<br />اول دروس دینی، جغرافی، اجتماعی، ریاضی، املا، علوم، تاریخ، املای<br />زبان، عربی و حرفه و فن استفاده شد . نتایج نشان داد که میزان<br />غیرراستدستی (چپدستی ودوسوتوانی ) در دانش آموزان 16 درصد<br />است و این میزان در دختران و پسران یکسان است . مقایسه میانگین کلی<br />نمرات دانش آموزان راست دست و غیر راست دست با استفاده از آزمون<br />نشان داد که نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معناداری با t<br />یکدیگر ندارد . با این حال مقایسه معدل پیشرفت تحصیلی دو گروه در<br />دروس دهگانه نشان داد که تنها در درس تاریخ پیشرفت تحصیلی دانش<br />آموزان غیر راست دست بیشتر از دانش آموزان راست دست است<br />بنابراین دست برتری به خودی خود ارتباطی با پیشرفت .(α=0,03)<br />تحصیلی در دوره راهنمایی ندارد و والدین و اول یای دانشآموزان نباید<br />نگران راست دستی یا چپ دستی فرزندان خود باشند.fa_IR
dc.format.extent297
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه محقق اردبیلیfa_IR
dc.publisherUniversity of Mohaghegh Ardabilien_US
dc.relation.ispartofروان شناسی مدرسهfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of School Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/d_1_1_91_11_18_1
dc.subjectدست برتریfa_IR
dc.subjectپیشرفت تحصیلیfa_IR
dc.subjectچپ دستیfa_IR
dc.subjectراست دستیfa_IR
dc.titleبررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنماییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهرانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage7
dc.citation.epage26


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد