| dc.contributor.author | علی پور, احمد | fa_IR | 
| dc.contributor.author | کلانتریان, شهلا | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T01:05:31Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T01:05:31Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-09T01:05:31Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-30T01:05:31Z |  | 
| dc.date.issued | 2012-03-20 | en_US | 
| dc.date.issued | 1391-01-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2012-04-13 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1391-01-25 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | علی پور, احمد, کلانتریان, شهلا. (1391). بررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی. روان شناسی مدرسه, 1(1), 7-26. doi: d_1_1_91_11_18_1 | fa_IR | 
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/d_1_1_91_11_18_1 |  | 
| dc.identifier.uri | http://jsp.uma.ac.ir/article_18.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/191934 |  | 
| dc.description.abstract | هدف پژوهش حاضربررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت<br />تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی بوده است . بدین من ظور 901 دانش<br />آموز ( 441 پسر و 460 دختر) کلاس اول تا سوم راهنمایی با میانگین<br />سنی 13 سال و 5 ماه (حداقل 11 وحداکثر 20 سال ) و با انحراف<br />استاندارد 1 سال و دو ماه که در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران در<br />مدارس عادی به تحصیل اشتغال داشتند، به صورت تصادفی خوشه ای<br />انتخاب شدند. برای سنجش دستبرتری از پرسشنامه دستبرتری چاپمن<br />و برای پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان در امتحانات کتبی نوبت<br />اول دروس دینی، جغرافی، اجتماعی، ریاضی، املا، علوم، تاریخ، املای<br />زبان، عربی و حرفه و فن استفاده شد . نتایج نشان داد که میزان<br />غیرراستدستی (چپدستی ودوسوتوانی ) در دانش آموزان 16 درصد<br />است و این میزان در دختران و پسران یکسان است . مقایسه میانگین کلی<br />نمرات دانش آموزان راست دست و غیر راست دست با استفاده از آزمون<br />نشان داد که نمرات پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معناداری با t<br />یکدیگر ندارد . با این حال مقایسه معدل پیشرفت تحصیلی دو گروه در<br />دروس دهگانه نشان داد که تنها در درس تاریخ پیشرفت تحصیلی دانش<br />آموزان غیر راست دست بیشتر از دانش آموزان راست دست است<br />بنابراین دست برتری به خودی خود ارتباطی با پیشرفت .(α=0,03)<br />تحصیلی در دوره راهنمایی ندارد و والدین و اول یای دانشآموزان نباید<br />نگران راست دستی یا چپ دستی فرزندان خود باشند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 297 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | دانشگاه محقق اردبیلی | fa_IR | 
| dc.publisher | University of Mohaghegh Ardabili | en_US | 
| dc.relation.ispartof | روان شناسی مدرسه | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | Journal of School Psychology | en_US | 
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/d_1_1_91_11_18_1 |  | 
| dc.subject | دست برتری | fa_IR | 
| dc.subject | پیشرفت تحصیلی | fa_IR | 
| dc.subject | چپ دستی | fa_IR | 
| dc.subject | راست دستی | fa_IR | 
| dc.title | بررسی ارتباط دست برتری با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره راهنمایی | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران | fa_IR | 
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه پیام نور تهران | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 1 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 7 |  | 
| dc.citation.epage | 26 |  |