اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/کم توجهی
(ندگان)پدیدآور
نریمانی, محمدشاهعلی, اعظمکیامرثی, آذرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش مدیریت والدین برانگیزش تحصیلی دانشآموزان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ کم توجهی بود. طرح تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است به این منظور 833 دانشآموز پایه پنجم ابتدایی(314 دختر و 499 پسر) از مناطق تحصیلی1، 3 و 4 شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و آزمون کانرز (فرم معلم) همراه با مصاحبه بالینی، برای تشخیص دانشآموزان بیش فعال/ کم توجه اجرا گردید. آزمودنیهای این پژوهش 40 نفر از دانشآموزان ADHD بودند که بر اساس مقیاس کانرز شناسایی شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه سنجش انگیزش تحصیلیهارتر استفاده شد که دانشآموزان(نمونههای انتخاب شده) آنها را در مراحل قبل و بعد از درمان تکمیل کردند. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه آموزش والدین و گروه گواه (هر گروه 20 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. روش آموزش مدیریت والدین در 8 جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. دادههای حاصله به روش تحلیل چند متغیره مانوا مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش مدیریت والدین بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دارای ADHD تاثیر دارد. با توجه با نتایج این مطالعه در خصوص انگیزش تحصیلی دانشآموزان دارای ADHD، روش آموزش مدیریت والدین یکی از موثرترین روشهای درمانی بوده و موجب افزایش انگیزش تحصیلی در این دانشآموزان میشود.
کلید واژگان
واژههای کلیدی: آموزش مدیریت والدینانگیزش تحصیلی
و دانشآموزان ADHD
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
استاد گروه آموزشی روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلیکارشناسی ارشد روان شناسی
دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی




