مدلسازی ساختاری تأثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان دختر و پسر مقطع پیشدانشگاهی
(ندگان)پدیدآور
حسنی, محمداسدی, راضیهسامری, مریماکبری, تقینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری تاثیر آرزوهای تحصیلی بر نابرابری آموزشی در بین دانشآموزان دختر و پسر ناحیه 1 و 2 آموزش و پرورش شهرستان ارومیه انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل تمامی دانشآموزان دختر و پسر در حال تحصیل در مقطع پیشدانشگاهی در سال تحصیلی 91-92 میباشدکه از میان آنها تعداد 357 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی(شامل نمودارها، درصدها، میانگینها و..) و برای برازش الگوی ارائهشده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد عوامل زمینهای، شخصی و محیطی تاثیر مستقیم بر آرزوهای تحصیلی دانشآموزان دارد. همچنین نتایج نشان داد آرزوهای تحصیلی تاثیر مستقیم و معنیدار بر پیشرفت تحصیلی دارد.
کلید واژگان
آرزوهای تحصیلینابرابری آموزشی
پیشرفت تحصیلی
عوامل زمینهای
عوامل شخصی
عوامل محیطی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-02-201393-12-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
دانشیار مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیهکارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه
استادیار مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه




