پیشایندهای روان شناختی تعهد سازمانی
(ندگان)پدیدآور
حاجلو, نادرصبحی قراملکی, ناصربهرامی رضاقی, حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش، عبارت بود از: بررسی پیش بینی پذیری تعهد سازمانی کارکنان آموزش و پرورش ازروی ویژگی های شخصیتی، عزت نفس و کیفیت زندگی. جامعه ی آماری پژوهش شامل: کلیه ی کارکنانسازمان آموزش و پرورش استان قم بود. از این جامعه، نمونه ای با حجم 141 نفر به صورت تصادفیطبقه ای (بر حسب نوع استخدام) انتخاب شد. روش این تحقیق، توصیفی- همبستگی بود و برایکیفیت ،(ESQ) عزت نفس آیزنک ،(EPQ) جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه های شخصیتی آیزنکاستفاده شد. داده های به دست آمده به کمک ضریب همبستگی (OCQ) و تعهد سازمانی SF- زندگی 36پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج، رابطه ی معنی داری بین عزت نفس وکیفیت زندگی و تعهد ،(P بین ؛(P (P رابطه معناداری پیدا شد. سه بعد انرژی، سلامت روانی و عملکرد اجتماعی از ابعاد هشت گانه کیفیتبر اساس نتایج این تحقیق .(Psپیشنهاد میشود سازمان ها به منظور در خدمت گرفتن نیروهای متعهد و کارا، قبل از استخدام از آن هاآزمون های شخصیتی، عزت نفس و کیفیت زندگی بگیرند.
کلید واژگان
تعهد سازمانیعزت نفس
کیفیت زندگی
ویژگی های شخصیتی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه محقق اردبیلیUniversity of Mohaghegh Ardabili
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی




