میزان توجه به دینورزی و مؤلفههای بین فردی آن درکتابهای درسی دوره ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
فرامرزی, سالارعابدینی, یاسمیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در دهههای اخیر، شاهد توجه روز افزون محققان و صاحب نظران حوزههای روانشناسی و علوم تربیتی به دینداری و آموزههای برگرفته از آن هستیم. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان توجه کتابهای درسی دوره ابتدایی به دینورزی و مهارتهای دینی بین فردی با استفاده از روش تحلیل محتوایی است. با استفاده از نمونهگیری تمام شمار، کلیه کتابهای درسی دوره ابتدایی که شامل 35 جلد و 8 عنوان بوده و درسال 1389 تألیف شده است، انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. ابزار جمعآوری دادهها عبارت بود از سیستم مقوله بندی و رمزگذاری متغیرها وخرده متغیرها که میتوان از آن به عنوان فهرست وارسی یادکرد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری توصیفی و مجذور خطی یا x2، استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کتابهای درسی مختلف و همچنین پایههای مختلف تحصیلی از نظر میزان تأکید برمتغیرهای دینورزی، تعاون، صله رحم، سپاسگزاری و گذشت تفاوت معناداری وجود دارد؛ به طوری که بیشترین میزان تأکید درکتابهای درسی مربوط به متغیر دین ورزی و کمترین میزان تأکید مربوط به متغیر صله رحم بوده است. با توجه به یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که تأکید کتابهای درسی دوره ابتدایی در وهله اول بر پرورش روحیه دینداری آشنایی دانشآموزان با اصول و فروع دین بوده و پرورش مهارتهای بین فردی دینی از اولویت دوم و کمتری برخوردار است.
کلید واژگان
اصول و فروع دینمهارتهای بین فردی دینی
تحلیل محتوا
کتب درسی
شماره نشریه
40تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)شاپا
2676-32812676-5179




