شناسایی موانع و چالشهای اجرای طرح ارزشیابی توصیفی
(ندگان)پدیدآور
کشتی آرای, نرگسکریمی علویجه, اکرمفروغی ابرب, احمد علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
ارزشیابی توصیفی به عنوان یکی از تغییرات در نظام ارزشیابی در آموزش و پرورش کشور در دهه اخیر مد نظر بوده است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی موانع و چالشهای اجرای طرح ارزشیابی توصیفی انجام گرفت. رویکرد این پژوهش توصیفی - پیمایشی بود که در آن دیدگاه 165 نفر از معلمان پایههای اول تا سوم ابتدایی و 9 نفر از کارشناسان مسؤول آموزش ابتدایی که بر اساس روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته با 72 سؤال بسته پاسخ در 11 حیطه از موانع موجود در اجرای این طرح گردآوری گردید. روش تجزیه و تحلیل یافتهها آزمون t تک نمونهای واریانس یک طرفه و آزمون t مستقل بوده است. یافتههای پژوهش بیانگر آن است که موانع و چالشهای پیش روی طرح ارزشیابی توصیفی از دیدگاه معلمان در حیطههای ترتیب با منابع کالبدی و آموزشی، آموزش صحیح معلمان، توجیه والدین، عوامل سازمانی، میزان تناسب برنامههای درسی، ارتباط میان آموزش و پرورش و دانشگاه، عدم همکاری والدین، نحوه استفاده از ابزارهای ارزشیابی توصیفی، فرآیند یاددهی و یادگیری و ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان هستند و در حیطههای مفاهیم جدید تعلیم و تربیت چالشی وجود ندارد. همچنین موانع و چالشهای پیش روی این طرح از دیدگاه کارشناسان مسؤول به ترتیب آموزش صحیح معلمان، توجیه والدین و منابع کالبدی و آموزشی، میزان تناسب برنامههای درسی و نحوه استفاده از ابزارهای ارزشیابی توصیفی، ارتباط بین آموزش و پرورش و دانشگاه، عوامل سازمانی و عدم همکاری والدین هستند و در حیطههای فرآیند یاددهی و یادگیری، ارتقای بهداشت روانی دانشآموزان و مفاهیم جدید حوزه تعلیم و تربیت از دیدگاه کارشناسان مسؤول چالشی وجود ندارد.
کلید واژگان
ارزشیابی توصیفیبهداشت روانی
برنامههای درسی
فرآیند یاددهی و یادگیری
منابع کالبدی و آموزشی
شماره نشریه
39تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)شاپا
2676-32812676-5179




