رابطه شیوههای یادگیری کلب با صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
اسکندری, حسیناشرف ابادی, مسعودعرب بافرانی, حمید رضانقوی, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف تعیین رابطه شیوههای یادگیری کلب، صفات شخصیتی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان اجرا شد. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل 3145 نفر از دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه بود که از میان آنها 320 نفر از رشتههای مختلف (196 دختر و 124 پسر) با استفاده از جدول حجم نمونه کرجسی و مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل فرم کوتاه پرسشنامه شخصیتی نئو و سیاهه سبکهای یادگیری کلب بود. برای سنجش عملکرد تحصیلی میانگین نمرات دانشجویان مورد استفاده قرار گرفت. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه (شیوهی گام به گام) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین شیوههای یادگیری و صفات شخصیتی دانشجویان با عملکرد تحصیلی آنها رابطه معنادار وجود دارد و هر یک از شیوههای یادگیری دانشجویان با برخی از صفات شخصیتی آنها رابطه دارد .نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نمایان ساخت که صفات شخصیتی روان نژندی و وظیفه شناسی، و شیوههای یادگیری مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال با عملکرد تحصیلی دارای رابطه چند گانه معنادار هستند و این متغیرها بهترین متغیرهای پیش بین برای عملکرد تحصیلی دانشجویان بودند که در مجموع توانستند 28 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین کنند. در این مقاله ضمن ارائه نتایج، پیرامون کاربردها و محدودیتهای آن نیز گفتگو شده است.
کلید واژگان
شیوههای یادگیری کلبصفات شخصیتی
عملکرد تحصیلی
دانشجویان
شماره نشریه
35تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)شاپا
2676-32812676-5179




