تأثیر ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی دانشجویان بر حیطههای دهگانۀ راهبردهای یادگیری و مطالعۀ ویناشتاین
(ندگان)پدیدآور
پدیدآور نامشخص
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این تحقیق با هدف بررسی تأثیر ویژگیهای فردی و سوابق تحصیلی بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران انجام شده است. به این منظور از میان 55583 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، 386 نفر به روش تصادفی طبقهای بر حسب گروه تحصیلی انتخاب شدند. تحقیق به روش علّی ـ مقایسهای انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامۀ استاندارد شدۀ راهبردهای مطالعه و یادگیری ویناشتاین [1] بود. با استفاده از آزمون تی، تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی، تأثیر ویژگیهای فردی (جنسیت و سن) و سوابق تحصیلی (معدل و مقطع تحصیلی) بر راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان بررسی شد. نتایج نشان داد که دختران نسبت به پسران عملکرد بهتری در حیطههای انگیزش ، خود آزمایی ، مدیریت زمان، پردازش اطلاعات و راهبرد آزمون داشتند. دانشجویان جوانتر نمرات بیشتری از دانشجویان با سنین بالاتر در حیطههای اضطراب، نگرش، راهبرد آزمون و انتخاب ایدۀ اصلی به دست آوردند. دانشجویان با معدل بالا نسبت به دانشجویان با معدل پایین عملکرد بهتری در حیطههای نگرش، خودآزمایی و پردازش اطلاعات داشتند، همچنین هر چند عملکرد دانشجویان کارشناسی در حیطۀ مدیریت زمان بهتر از دانشجویان کاردانی بود ولی عملکرد دانشجویان کاردانی در حیطۀ راهنمای مطالعه بهتر از دانشجویان کارشناسی بود.   Weinstein
کلید واژگان
کلید واژهها: ویژگیهای فردیسوابق تحصیلی
راهبردهای مطالعه و یادگیری
شماره نشریه
19تاریخ نشر
2008-09-221387-07-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)شاپا
2676-32812676-5179



