نقش باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دوره متوسطه شهر تبریز
(ندگان)پدیدآور
معتمدین, مختارعبادی, غلامحسین
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده   هدف این پژوهش بررسی نقش باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر بود. نمونه پژوهش 240 دانشآموز پسر دوره متوسطه شهر تبریز بود که به روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری و از معدل نمرات سالانه دانشآموزان به عنوان عملکرد تحصیلی استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تجزیه و تحلیل گردید. نتایج بهدست آمده نشان داد باورهای غیرمنطقی با پرخاشگری رابطه مثبت معنادار (74/ 0 =    , 001/0 >p  ) ، و با عملکرد تحصیلی رابطه منفی معنادار ( 61/ 0- = r ، 003/ 0 > P ) دارد. همچنین بین پرخاشگری و عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی معنادار (  52/0 -=,  0.005>p) وجود دارد و متغیرهای پیشبینیکننده در این مطالعه یعنی باورهای غیرمنطقی و پرخاشگری به ترتیب هر یک نقش معناداری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر دارند. در نهایت ضرایب رگرسیون چندگانه با روش مرحلهای نشان داد که مجموع متغیرهای پیشبین با عملکرد تحصیلی دانشآموزان رابطه منفی دارند و آن را پیشبینی میکنند، اما متغیر باورهای غیرمنطقی در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی نقش بیشتری نسبت به متغیر پرخاشگری دارد.
کلید واژگان
باورهای غیرمنطقیپرخاشگری
عملکرد تحصیلی
نظریه عقلانیـ عاطفیـ رفتاری
شماره نشریه
14تاریخ نشر
2007-06-221386-04-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران)شاپا
2676-32812676-5179



