ترازنامۀ شایستگیها: برنامهای آموزشی جهت افزایش خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان شرکت ایران خودرو
(ندگان)پدیدآور
رباطی, افشیندوران-دلوین, آنیکدانورس, فرانسیسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی ترازنامۀ شایستگیها بر
خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان شرکت ایران خودرو انجام
شد. این مطالعه یک پژوهش نیمهآزمایشی بوده که از طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با
گروه گواه استفاده میکرد. نمونۀ 62 کارگر خط مونتاژ، 32 نفر گروه آزمایش و 30 نفر
گروه گواه ـ از کارکنان کارخانۀ ایران خودرو بود که با شیوۀ نمونهگیری تصادفی انتخاب
شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس خودشناسی (گودرون، برنود و لوموان، 2001)، مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) و ترازنامۀ شایستگیها (قانون کار فرانسه، 1991) بود. پس
از اجرای هر دو مقیاس در مرحله پیشآزمون، برنامه مداخله انجام شد و متعاقب آن
همان مقیاسها مجدداً در مرحله پسآزمون اجرا شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از
تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندۀ
افزایش معنیدار خودشناسی و خردهمقیاسهای آن و خودکارآمدی اجتماعی در پسآزمون
بود (01/0>P P ). با توجه به نتایج پژوهش میتوان
گفت که ترازنامۀ شایستگیها با وجود تفاوتهای فرهنگی ـ اجتماعی و اقتصادی بین
کشورها در ایران نیز اثربخش است. از اینرو، به سازمانها و مراکز صنعتی پیشنهاد
میشود از این برنامه برای افزایش خودشناسی و خودکارآمدی اجتماعی کارکنان خود
استفاده کنند.
کلید واژگان
ترازنامۀ شایستگیهاخودشناسی
خودکارآمدی اجتماعی
شماره نشریه
58تاریخ نشر
2014-03-211393-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دکتری روانشناسی کار و سازمان از دانشگاه لیل فرانسهاستاد روانشناسی اجتماعی و کار و سازمان دانشگاه لیل فرانسه
استاد روانشناسی تربیتی دانشگاه لیل فرانسه
شاپا
2676-33032676-5128




