مقایسۀ کارکردهای اجرایی بر پایۀ اضطراب امتحان در دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی
(ندگان)پدیدآور
فیروزی, ستارهابراهیمی قوام, صغریدرتاج, فریبرزنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف مقایسۀ کارکردهای اجرایی (استدلال، حافظۀ فعال و سازماندهی ـ برنامهریزی) دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی با اضطراب امتحان بالا و پایین اجرا شد. پژوهش از نوع پسرویدادی و جامعۀ آماری آن دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی شهر تهران بودند که از میان آنها 313 نفر به شیوۀ نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای سنجش شامل آزمون آندره ری (آندره ری، 1942)، خردهآزمونهای تشابهها و حافظۀ عددی هوشآزمای وکسلر (وکسلر، 1949) و سیاهۀ اضطراب امتحان (ابوالقاسمی و همکاران، 1375) بود. دادهها از طریق آزمون t گروههای مستقل و آزمون یو مان ویتنی تحلیل شد. یافتهها نشان داد بین دانشآموزان با اضطراب امتحان بالا و پایین در کارکردهای اجرایی استدلال و حافظۀ فعال تفاوت معنادار (001/0P 
کلید واژگان
کارکردهای اجراییاستدلال
حافظۀ فعال
سازماندهی ـ برنامهریزی
اضطراب امتحان
شماره نشریه
43تاریخ نشر
2011-03-211390-01-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علامه طباطباییدانشگاه علامه طباطبایی
دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2676-33032676-5128




