کارکردهای ریسک در تدوین استراتژی رشد بنگاهها در صنایع با فناوری پیشرفته
(ندگان)پدیدآور
پارساجم, محسنحمیدی زاده, محمدرضاحاجی پور, بهمنفدایی نژاد, محمد اسماعیلنوع مدرک
Textمستخرج از رساله
زبان مدرک
فارسیچکیده
 راهبرد رشد انتخابی هوشمندانه در مسیر تکامل بنگاه است. بنگاهها انتخاب میکنند که در حضور ریسک چگونه از منابع خود برای رشد استفاده کنند. هدف از این پژوهش، مطالعه نقش ریسک در انتخاب استراتژی رشد بنگاه در صنایع با فناوری پیشرفته در ایران است. مدل پژوهش بر اساس مطالعات پیشین در داخل و خارج از کشور، بررسی صنایع با فناوری پیشرفته و دیدگاههای خبرگان و پیشنهادهای محقق بنا گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامهای محقق ساخته، جمعآوری شده و با استفاده از مدل معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران بنگاههای صنعتی کشور در صنایع دارای فناوری پیشرفته  است. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شد و دادههای حاصل از نمونهای 451 نفره مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که: 1) استراتژیِهای رشد بنگاه با تکنولوژی بالا بر کارآمدی آنها مؤثر است، 2) منابع بر استراتژی رشد بنگاه هایتک تأثیرگذار هست، 3) بنگاه هایتک براساس نوع ریسک، از منابع، برای استراتژیهای رشد استفاده میکند و 4) بنگاه تکنولوژی بالا براساس ریسکی که ادراک میکند از کارآمدی، برای رشد به شکل سود و جذابیت منابع موردنیاز برای رشد را فراهم میآورد.
کلید واژگان
استراتژی رشدنفوذ در بازار
فناوری پیشرفته
رشد داخلی
رشد خارجی
کارآمدی بنگاه
ریسک مالی
ریسک بانکی
ریسک ارزی
ریسک مقررات گمرکی
شماره نشریه
37تاریخ نشر
2019-04-211398-02-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه شهید بهشتی.دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2228-68532676-6744




