الگوی سنجش سطح بلوغ مدیریت استراتژیک سازمانهای دولتی
(ندگان)پدیدآور
رضایی منش, بهروزقربانی زاده, وجه اللهحسین پور, داوودطاهری, علینوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
برخی نویسندگان معتقدند مدیریت استراتژیک در بخش دولتی از بخش خصوصی به عاریه گرفته شدهاست و به همین دلیل سازمانهای دولتی در مسیر استقرار و سرآمدی در آن با چالشهایی روبرو هستند. هدف از مقاله حاضر ارائهی مدلی است که رهبران و مدیران سازمانهای دولتی را در ارزیابی وضعیت مدیریت استراتژیک سازمانشان و طی گام به گام مراحل بلوغ یاری نماید. در این پژوهش ضمن اشاره به تمایزهای مدیریت استراتژیک در بخش دولتی و خصوصی، انواع مدلهای بلوغ بررسی شده و مدلهای بلوغ از نوع حوزه کانونی برای تحقق هدف پژوهش حاضر انتخاب شدهاست. برای ساخت مدل مورد نظر از مدلسازی ساختاری تفسیری بهره بردهایم و دادههای مورد نیاز با استفاده از مطالعات کتابخآنهای، تحلیل مضمون و روش گروه توافق تأمین شدهاست و نمونهگیری نیز به صورت غیر احتمالی هدفمند قضاوتی و با استفاده از روش گلوله برفی از میان صاحبنظران دانشگاهی و شاغلین دستگاههای اجرایی صورت پذیرفته است. به این ترتیب ماتریس بلوغی مرکب از دوازده حوزه کانونی، سی و شش قابلیت و دوازده سطح بلوغ طراحی شده و در نهایت، مفید بودن و کاربردپذیری آن از طریق پیمایش نشان داده شده است.
کلید واژگان
مدل بلوغماتریس بلوغ
تمایزهای مدیریت استراتژیک
سازمانهای دولتی
شماره نشریه
38تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی
شاپا
2228-68532676-6744




