تبیین مدل توانمندسازی راهبردی صادرات شرکتهای کوچک و متوسط
(ندگان)پدیدآور
فارسیجانی, حسنقرچه, منیژهامینبیدختی, علیاکبرنیکسرشت, فرامرزنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف مقاله حاضر ارائه مدلی در خصوص بهبود عملکرد صادرات صنعتی بنگاههای کوچک و متوسط ایرانی به کشورهای آسیای میانه است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ همبستگی و جامعه آماری شامل 1201 بنگاههای کوچک و متوسط صادرکننده صنعتی به آسیای میانه در سال 90ـ 89 میباشد. از این تعداد 292 نفر بهعنوان نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شد. جمعآوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته انجام شدکه پس از بررسی روایی محتوا و سازه آن مورد استفاده قرار گرفت. پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد، و مقدار آن 79/0 است. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان میدهد هفت عامل (درونی، بیرونی، روابط بین کشورها، نوسانات در سیاستهای توسعه صادرات، راهبرد ملّی صادرات، توانمندی بنگاهها و عملکرد صادراتی) با اکتساب نمره ویژه بیش از یک توانستهاند در حدود 83 درصد تغییرات واریانس کل را تبیین نمایند. از طرفی تحلیل عاملی تأییدی مدل مفهومی تحقیق نشان میدهد بهبود توانمندی بنگاههای کوچک و متوسط میتواند بر عملکرد صادراتی آنها به کشورهای آسیای میانه تأثیر مثبت و معناداری داشته باشد.
کلید واژگان
عوامل درونیعوامل بیرونی
مهارتهای بازاریابی و فروش
نظام ملی نوآوری به عملکرد صادراتی
شماره نشریه
11تاریخ نشر
2012-11-211391-09-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشیار، دانشگاه شهید بهشتی.استادیار، دانشگاه شهید بهشتی.
دانشیار، دانشگاه سمنان.
دانشجوی دکتری، دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2228-68532676-6744




