توسعه الگوی مزیت رقابتی پورتر و کاربرد آن در صنعت پتروشیمی ایران
(ندگان)پدیدآور
حسینی, سید محمودروزبهانه, داریوشنوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
تبیین الگو یا الگوهای مزیت رقابتی از دوران اقتصاد کلاسیک تا کنون و در سطوح مختلف (ملی، صنعت، بنگاه) مورد توجه جدی صاحب نظران علم مدیریت و اقتصاد بوده است، به گونهای که تشخیص منابع مزیت رقابتی و تدوین راهبردهایی برای حفظ و توسعه آن از جمله موضوعات محوری دانش مدیریت در سالهای اخیر است. هدف اصلی این مقاله نیز تبیین یکی از نظریات مشهور پیرامون الگوی مزیت رقابتی یعنی الگوی پورتر است تا نشان دهد که آیا این الگو در کشوری مانند ایران که دارای اقتصاد مسلط دولتی است کاربرد دارد یا خیر؟ و اگر ضرورت دارد که الگو را تعدیل نماییم چه تعدیلی باید در آن صورت بگیرد؟ و لذا از نظر روششناسی یک تحقیق توسعهای- کاربردی محسوب میشود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که الگوی پورتر در قالب دو الگو برای بالادست صنعت و پاییندست صنعت باید توسعه یافته و اصلاح شود که در قالب این دو الگو مناسبترین الگو برای تشخیص منابع مزیت رقابتی جهت صنعت پتروشیمی ایران شناسایی و ارائه گردیده است.
کلید واژگان
مزیت رقابتیالگوی دیاموند پورتر
منابع مزیتساز
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2011-05-221390-03-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
استاد یار و عضو هیئت علمی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراندکترای مدیریت بازرگانی از دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2228-68532676-6744




