تدوین راهبردهای کلان بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بر اساس چشمانداز 1404
(ندگان)پدیدآور
کاظمی, سیدعباسشکوهیار, سجادذوالفقاری, حسیننوع مدرک
Textعلمی-
زبان مدرک
فارسیچکیده
اصل اساسی مدیریت راهبردی این است که سازمانها باید برای بهره جستن از فرصتها و پرهیز از اثرات ناشی از تهدیدات یا کاهش دادن آنها درصدد تدوین راهبردهایی برآیند؛ و از طرفی یکی از فعالیتهای اصلی و ضروری مدیریت راهبردی این است که نقاط قوت و ضعف دوایر و واحدهای سازمان را شناسایی و آنها را ارزیابی کند. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش توصیفی- تحلیلی میباشد. در این پژوهش ابتدا با مراجعه به تحقیقات صورتگرفته در بانکهای مرکزی دنیا و مطالعات داخل کشور، عوامل داخلی و خارجی و راهبردها در قالب ماتریس SWOT شناسایی و بر اساس ماتریس IE نوع راهبرد تعیین و نهایتاً بر اساس ماتریس QSPM اولویتبندی گردیدند. بر اساس نتایج، راهبرد تدافعی یعنی پنج راهبرد مندرج در خانه WT جهت ارزیابی و اولویتبندی مدنظر قرار گرفت که نتایج آن نیز به ترتیب اولویت؛ راهبرد هماهنگی میان سیاستهای پولی و مالی در جهت دستیابی به ثبات اقتصادی و حل مشکلات اقتصادی کشور، راهبرد مستقل بودن با بازنگری در قوانین و مقررات، راهبرد تقویت فرآیندهای مدیریت، تصمیمگیری و برنامهریزی، راهبرد تقویت نقش سیاستگذاری و راهبرد تقویت چارچوب نظارتی میباشد.
کلید واژگان
مدیریت راهبردیبرنامهریزی راهبردی
ماتریس SWOT
ماتریس IE
ماتریس QSPM
بانک مرکزی
شماره نشریه
22تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
انجمن مدیریت راهبردی ایرانIran Strategic Management Society
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی تهراندانشگاه شهید بهشتی تهران
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
شاپا
2228-68532676-6744




