بررسی راهکارهای کیفیتبخشی به آموزشهای ضمن خدمت
(ندگان)پدیدآور
نصری, صادقکرمپور, عبدالحسینپیروزنیا, مهردادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این پژوهش شناسایی راههای کیفیتبخشی به آموزشهای ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجایی بوده است. این تحقیق یک تحقیق پیمایشی و از نوع توصیفی است و چون در نهایت پیشنهادهای کاربردی ارائه خواهد نمود در دستهی تحقیقات کاربردی قرار دارد. برای این منظور 5 شاخص نیازسنجی آموزشی، تدوین اهداف و محتوای آموزشی، راهبردهای یاددهی - یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی، و ارزشیابی، و مؤلفههای آنها مورد بررسی قرار گرفت. جامعهی آماری این تحقیق، کلیه کارکنان دانشگاه شهید رجایی که آموزشهای ضمن خدمت برای آنها به اجرا درآمده (حدود 223 نفر)، بوده است. نمونهگیری براساس جدول مورگان و بهصورت طبقهای تصادفی انجام شده است و در نهایت تعداد 150 نفر بهعنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی محققساخته استفاده و روایی محتوایی آن با نظر متخصصان تأیید شده است. پایایی ابزار در اجرای مقدماتی آن با آلفای کرونباخ 93/0 در حد مطلوب بوده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از آزمون مجذور کای استفاده شد. یافتهها حاکی است که مهمترین عامل برای کیفیتبخشی به دورههای ضمن خدمت در دانشگاه به مدرسان دوره و کم اهمیتترین عامل به استفاده از آموزش از راه دور و مجازی اختصاص یافت. اولویتهای شاخصها نیز به ترتیب: نیازسنجی آموزشی، رویکردهای یاددهی – یادگیری، شرایط و امکانات آموزشی رفاهی، هدفگذاری و تعیین محتوای مناسب و در نهایت ارزشیابی از دورهها تعیین شد. در پایان الگوی نظری آموزشهای ضمن خدمت در دانشگاه شهید رجائی براساس یافتههای پژوهش پیشنهاد گردید.
کلید واژگان
آموزش ضمن خدمتکیفیتبخشی
فرایند آموزش
فرآیند یاددهی-یادگیری
فناوری آموزش- تربیت معلم
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-06-211395-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
روان شناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایرانمدیریت بازاریابی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران
مدیریت آموزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی تهران، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




