• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بکارگیری آموزش انتقادی در نظام آموزش معماری (مطالعه موردی کلاس طرح یک معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان)

    (ندگان)پدیدآور
    سردشتی, سهرابشفائی, مینومظفر, فرهنگ
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.340 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر با هدف تبیین چگونگی بکارگیری آموزش انتقادی در زمینه آموزش عالی ایران -رشته معماری- و بررسی چالشها و ارائه راهکار برای بهینه سازی شیوه در محیط مورد آزمون شکل گرفته است. روش تحقیق روش کیفی (تفسیرگرا) و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوا بوده است. پس از تبیین چگونگی اجرای روش انتقادی در کلاس طرح معماری کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد گرگان 24 دانشجو به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و با بکارگیری موضوعی دو بخشی، امکان مقایسه دو روش (معمول و انتقادی) فراهم شد. در انتهای ترم با کدگذاری و تحلیل پاسخنامه های بازپاسخ دانشجویان مدل تحقیق تبیین گردید. برای تایید و توسعه نتایج، آزمون در سال تحصیلی بعد با گروه دیگری متشکل از 22 دانشجو تکرار شد. نتایج نشان داد سازوکار اثرگذاری آموزش انتقادی در قالب هشت مقوله افزایش انگیزه، بالا رفتن مهارتهای اجتماعی، گفتاری و اعتماد به نفس، ارتقاء سرعت و کیفیت روند پرورش ایده های معماری، ایجاد تنوع و سرزندگی، کاهش استرس و اضطراب، اتلاف وقت و بحثهای بیهوده، حاشیه نشینی آموزشی و خودسانسوری توسط دانشجویان درک شده است، که پنج مقوله اول در دسته بازخوردهای مثبت و سه مقوله دوم در دسته بازخوردهای منفی قرار می گیرند که در واقع چالشهای بکارگیری این روش در نظام آموزش معماری محسوب می گردند. در انتها راهکارهایی برای غلبه بر چالشها پیشنهاد شده است.
    کلید واژگان
    آموزش انتقادی
    آموزش تعامل محور
    آموزش معماری
    کلاس طرح معماری
    بازخورد
    معماری

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-06-22
    1398-04-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان
    گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اصفهان، اصفهان
    گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jte.2018.886
    http://jte.sru.ac.ir/article_886.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185426

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی ابعاد پایداری در معماری بومی استان هرمزگان 

      دبیری نژاد, ناعمه (دکتر روح اله طاهرخانیAssist. Prof. Dr. Roohollah Taherkhani, 2021-02-19)
      پایداری به عنوان مساله ای مهم و ضروری توجه جامعه جهانی را دراین سال ها به خود جلب کرده است، به عقیده دریدا پایداری آخرین چاره قطعی تاریخ است. این پژوهش در راستای بررسی و شناخت اصول معماری پایدار و توسعه پایدار، بررسی الگوهای ...

    • طراحی یک ساختمان مبتنی بر رویکرد معماری کربن صفر در شهر خرم آباد 

      عزیزی فرد, نیلوفر؛ مولانایی, صلاح الدین (دکتر روح اله طاهرخانیAssist. Prof. Dr. Roohollah Taherkhani, 2025-02-19)
      امروزه همه دنیا با بحران انرژی درگیر هستند بنابراین بایستی با اصول و برنامه ریزی درست منابع تجدید پذیر را جایگزین منابع تجدید ناپذیر کرد ،یکی از راهکارهای مهم استفاده از طراحی ساختمان ها مبتنی بر انرژی صفر است. هدف از پایان ...

    • زیستگاه شناور: طراحی مجموعه اقامتی، فرهنگی و تفریحی بروی آب با بهره گیری از اصول پایداری و انرژی های تجدیدپذیر 

      ذوالفقارزاده, حسن؛ خوشحال, محمدجواد (دکتر روح اله طاهرخانیAssist. Prof. Dr. Roohollah Taherkhani, 2022-08-23)
      در سراسر جهان آگاهی روزافزونی وجود دارد که استراتژی های سنتی کاهش خوادث زیست محیطی که تلاش می‌کنند جریان آب را کنترل کنند احتمال پیامدهای فاجعه بار را در دراز مدت افزایش می دهند، هنگامی که شکست پس از سال‌ها توسعه ناپایدار ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب