نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorارغیانی, مصطفیfa_IR
dc.contributor.authorوحدانی چرزه خون, حسنfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:46:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:46:55Z
dc.date.available1399-07-09T00:46:55Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:46:55Z
dc.date.issued2020-03-20en_US
dc.date.issued1399-01-01fa_IR
dc.date.submitted2019-01-13en_US
dc.date.submitted1397-10-23fa_IR
dc.identifier.citationارغیانی, مصطفی, وحدانی چرزه خون, حسن. (1399). سنجش مؤلفه‎های مؤثر بر ارتقای حس دلبستگی در فضای‎ آموزشی (مطالعه موردی:دبیرستانهای بجنورد). فناوری آموزش, 14(2), 315-329. doi: 10.22061/jte.2019.4681.2101fa_IR
dc.identifier.issn2008-0441
dc.identifier.issn2345-5462
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4681.2101
dc.identifier.urihttp://jte.sru.ac.ir/article_1192.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185359
dc.description.abstract<strong>پیشینه و اهداف:</strong>در دوران معاصر مفهوم دلبستگی به مکان تفاوت­های قابل ملاحظه­ای پیدا کرده است. دانشمندان علوم اجتماعی به­شدت درگیر مفاهیم مکان و دلبستگی به مکان هستند. چه اتفاقاتی بر پیوندهای عاطفی مردم با مکان در یک جامعه پویا به­وجود می­آید. در سطح کلان نظریه پردازهای جهانی­شدن فهم قابل ملاحظه­ای از تاثیرات پویایی بر مکان و سازمان اجتماعی در یک شهر ارائه می­دهند. آنها بر این نکته تاکید دارند که چگونه تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، مسافرت و مهاجرت سبب افزایش ارتباط­پذیری بین مکان­های دوردست می­گردد. روانشناسان­محیطی، دانشمندان علوم اجتماعی، جغرافیدانان انسانی تفاوتی بین پویایی و دلبستگی به مکان قائل هستند و آن دو مفهوم را متضاد هم می­دانند. در دیدگاه استدلالی دلبستگی به مکان به عنوان پدیده­ای است که در قالب مفاهیم فردی، اجتماعی و روابط مکان- انسان است. <strong> </strong>دلبستگیدرفضاهایآموزشییکیازمهم­ترینعواملمؤثربرحضورپذیریدانش­آموزانوبهتبعآنرونقوپویاییمحیط آموزشیاست. توجهبهنیازهایاین افرادباتوجهبهشرایطجسمیمیتواندزمینه­سازحضورپررنگ<strong>­</strong>ترآنهادرفضاهایآموزشی گردد. درهمینراستاپژوهشحاضرباهدفشناساییعواملمؤثربراحساسدلبستگیدانش­آموزاندر بین دانش آموزان دبیرستان شهر بجنوردصورتگرفتهاست. اینپژوهشازحیثهدف،جزءپژوهش‌هایکاربردیاست<strong>.</strong><br /> <strong>روش‌ها:</strong><strong>‌</strong> در این پژوهش ازروشپژوهشپیمایشیو همبستگیاستفادهشدهاست. دراینراستاازآزمونآماریکولموگراف<strong> – </strong>اسمیرنفجهتتشخیصنرمالبودنتوزیع داده­های پژوهشوازآزمون­هایآماریرگرسیونخطیچندگانهوآزمونهمبستگیپیرسونجهتتعیینرابطهو شدتوجهترابطهبینمتغیرهایمستقلووابستهاستفادهشدهاست.<br /> <strong>یافته‌ها:</strong> یافته­ها نشان می­دهد متغیر حس هویت، بالاترین همبستگی را با میزان احساس­دلبستگی نشان می­دهد. بنابراین میزان احساس­دلبستگی در بین متغیرهای پژوهش در مرحله اول متاثر از میزان احساس هویت و شاخص­های مرتبط با آن می­باشد. دومین متغیر با ضریب همبستگی پیرسون 463/0پیوندهای­اجتماعی است. متغیر حس وابستگی با ضریب 444/0در رتبه سوم قرار دارد که بیشترین همبستگی مربوط به پرسش احساس ­تعلق در دلبستگی است که عدد 500/0 و میانگین 17/3 نمایانگر این موضوع است و کمترین مربوط به دلتنگ ­شدن برای این مکان در احساس دلبستگی است که میانگین31/2 نمایانگر این موضوع است و میانگین <strong> </strong>61/ 2 برای پرسش دل­کندن از این مکان در سه مدرسه است.<br /> <strong>نتیجه‌گیری:</strong> برایناساس37 شاخصدرقالب3 مؤلفهمورد سنجشواقعشدهاست. خلاصهنتایجپژوهشحاکیازآناستمؤلفهحس هویت بهترتیب مهمترینمؤلفه<strong>­</strong>هایکالبدیمؤثربراحساسدلبستگیدانش­آموزاندرفضاهای ­آموزشیهستند.با توجه به ضرایب همبستگی بین خرد شاخص­ها و احساس دلبستگی، به منظور ارتقای دلبستگی در مدرسه استفاده از عناصر و شکل­ها و احجام معماری که مکان را هویتمند نماید تا اینکه حس هویت و در نهایت احساس دلبستگی ارتقا یابد پیشنهاد می­گردد.fa_IR
dc.format.extent2846
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییfa_IR
dc.publisherShahid Rajaee Teacher Training Universityen_US
dc.relation.ispartofفناوری آموزشfa_IR
dc.relation.ispartofTechnology of Education Journal (TEJ)en_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4681.2101
dc.subjectفضای بسته آموزشیfa_IR
dc.subjectحس دلبستگیfa_IR
dc.subjectمعماری مدرسهfa_IR
dc.subjectروش پیمایشfa_IR
dc.subjectمعماریfa_IR
dc.titleسنجش مؤلفه‎های مؤثر بر ارتقای حس دلبستگی در فضای‎ آموزشی (مطالعه موردی:دبیرستانهای بجنورد)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی معماری، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue2
dc.citation.spage315
dc.citation.epage329


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد