سنجش مؤلفههای مؤثر بر ارتقای حس دلبستگی در فضای آموزشی (مطالعه موردی:دبیرستانهای بجنورد)
(ندگان)پدیدآور
ارغیانی, مصطفیوحدانی چرزه خون, حسننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پیشینه و اهداف:در دوران معاصر مفهوم دلبستگی به مکان تفاوتهای قابل ملاحظهای پیدا کرده است. دانشمندان علوم اجتماعی بهشدت درگیر مفاهیم مکان و دلبستگی به مکان هستند. چه اتفاقاتی بر پیوندهای عاطفی مردم با مکان در یک جامعه پویا بهوجود میآید. در سطح کلان نظریه پردازهای جهانیشدن فهم قابل ملاحظهای از تاثیرات پویایی بر مکان و سازمان اجتماعی در یک شهر ارائه میدهند. آنها بر این نکته تاکید دارند که چگونه تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، مسافرت و مهاجرت سبب افزایش ارتباطپذیری بین مکانهای دوردست میگردد. روانشناسانمحیطی، دانشمندان علوم اجتماعی، جغرافیدانان انسانی تفاوتی بین پویایی و دلبستگی به مکان قائل هستند و آن دو مفهوم را متضاد هم میدانند. در دیدگاه استدلالی دلبستگی به مکان به عنوان پدیدهای است که در قالب مفاهیم فردی، اجتماعی و روابط مکان- انسان است. دلبستگیدرفضاهایآموزشییکیازمهمترینعواملمؤثربرحضورپذیریدانشآموزانوبهتبعآنرونقوپویاییمحیط آموزشیاست. توجهبهنیازهایاین افرادباتوجهبهشرایطجسمیمیتواندزمینهسازحضورپررنگترآنهادرفضاهایآموزشی گردد. درهمینراستاپژوهشحاضرباهدفشناساییعواملمؤثربراحساسدلبستگیدانشآموزاندر بین دانش آموزان دبیرستان شهر بجنوردصورتگرفتهاست. اینپژوهشازحیثهدف،جزءپژوهشهایکاربردیاست. روشها: در این پژوهش ازروشپژوهشپیمایشیو همبستگیاستفادهشدهاست. دراینراستاازآزمونآماریکولموگراف – اسمیرنفجهتتشخیصنرمالبودنتوزیع دادههای پژوهشوازآزمونهایآماریرگرسیونخطیچندگانهوآزمونهمبستگیپیرسونجهتتعیینرابطهو شدتوجهترابطهبینمتغیرهایمستقلووابستهاستفادهشدهاست. یافتهها: یافتهها نشان میدهد متغیر حس هویت، بالاترین همبستگی را با میزان احساسدلبستگی نشان میدهد. بنابراین میزان احساسدلبستگی در بین متغیرهای پژوهش در مرحله اول متاثر از میزان احساس هویت و شاخصهای مرتبط با آن میباشد. دومین متغیر با ضریب همبستگی پیرسون 463/0پیوندهایاجتماعی است. متغیر حس وابستگی با ضریب 444/0در رتبه سوم قرار دارد که بیشترین همبستگی مربوط به پرسش احساس تعلق در دلبستگی است که عدد 500/0 و میانگین 17/3 نمایانگر این موضوع است و کمترین مربوط به دلتنگ شدن برای این مکان در احساس دلبستگی است که میانگین31/2 نمایانگر این موضوع است و میانگین 61/ 2 برای پرسش دلکندن از این مکان در سه مدرسه است. نتیجهگیری: برایناساس37 شاخصدرقالب3 مؤلفهمورد سنجشواقعشدهاست. خلاصهنتایجپژوهشحاکیازآناستمؤلفهحس هویت بهترتیب مهمترینمؤلفههایکالبدیمؤثربراحساسدلبستگیدانشآموزاندرفضاهای آموزشیهستند.با توجه به ضرایب همبستگی بین خرد شاخصها و احساس دلبستگی، به منظور ارتقای دلبستگی در مدرسه استفاده از عناصر و شکلها و احجام معماری که مکان را هویتمند نماید تا اینکه حس هویت و در نهایت احساس دلبستگی ارتقا یابد پیشنهاد میگردد.
کلید واژگان
فضای بسته آموزشیحس دلبستگی
معماری مدرسه
روش پیمایش
معماری
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-03-201399-01-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایرانگروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




