• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سنجش مؤلفه‎های مؤثر بر ارتقای حس دلبستگی در فضای‎ آموزشی (مطالعه موردی:دبیرستانهای بجنورد)

    (ندگان)پدیدآور
    ارغیانی, مصطفیوحدانی چرزه خون, حسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    2.779 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پیشینه و اهداف:در دوران معاصر مفهوم دلبستگی به مکان تفاوت­های قابل ملاحظه­ای پیدا کرده است. دانشمندان علوم اجتماعی به­شدت درگیر مفاهیم مکان و دلبستگی به مکان هستند. چه اتفاقاتی بر پیوندهای عاطفی مردم با مکان در یک جامعه پویا به­وجود می­آید. در سطح کلان نظریه پردازهای جهانی­شدن فهم قابل ملاحظه­ای از تاثیرات پویایی بر مکان و سازمان اجتماعی در یک شهر ارائه می­دهند. آنها بر این نکته تاکید دارند که چگونه تغییرات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی، مسافرت و مهاجرت سبب افزایش ارتباط­پذیری بین مکان­های دوردست می­گردد. روانشناسان­محیطی، دانشمندان علوم اجتماعی، جغرافیدانان انسانی تفاوتی بین پویایی و دلبستگی به مکان قائل هستند و آن دو مفهوم را متضاد هم می­دانند. در دیدگاه استدلالی دلبستگی به مکان به عنوان پدیده­ای است که در قالب مفاهیم فردی، اجتماعی و روابط مکان- انسان است.  دلبستگیدرفضاهایآموزشییکیازمهم­ترینعواملمؤثربرحضورپذیریدانش­آموزانوبهتبعآنرونقوپویاییمحیط آموزشیاست. توجهبهنیازهایاین افرادباتوجهبهشرایطجسمیمیتواندزمینه­سازحضورپررنگ­ترآنهادرفضاهایآموزشی گردد. درهمینراستاپژوهشحاضرباهدفشناساییعواملمؤثربراحساسدلبستگیدانش­آموزاندر بین دانش آموزان دبیرستان شهر بجنوردصورتگرفتهاست. اینپژوهشازحیثهدف،جزءپژوهش‌هایکاربردیاست. روش‌ها:‌ در این پژوهش ازروشپژوهشپیمایشیو همبستگیاستفادهشدهاست. دراینراستاازآزمونآماریکولموگراف – اسمیرنفجهتتشخیصنرمالبودنتوزیع داده­های پژوهشوازآزمون­هایآماریرگرسیونخطیچندگانهوآزمونهمبستگیپیرسونجهتتعیینرابطهو شدتوجهترابطهبینمتغیرهایمستقلووابستهاستفادهشدهاست. یافته‌ها: یافته­ها نشان می­دهد متغیر حس هویت، بالاترین همبستگی را با میزان احساس­دلبستگی نشان می­دهد. بنابراین میزان احساس­دلبستگی در بین متغیرهای پژوهش در مرحله اول متاثر از میزان احساس هویت و شاخص­های مرتبط با آن می­باشد. دومین متغیر با ضریب همبستگی پیرسون 463/0پیوندهای­اجتماعی است. متغیر حس وابستگی با ضریب 444/0در رتبه سوم قرار دارد که بیشترین همبستگی مربوط به پرسش احساس ­تعلق در دلبستگی است که عدد 500/0 و میانگین 17/3 نمایانگر این موضوع است و کمترین مربوط به دلتنگ ­شدن برای این مکان در احساس دلبستگی است که میانگین31/2 نمایانگر این موضوع است و میانگین  61/ 2 برای پرسش دل­کندن از این مکان در سه مدرسه است. نتیجه‌گیری: برایناساس37 شاخصدرقالب3 مؤلفهمورد سنجشواقعشدهاست. خلاصهنتایجپژوهشحاکیازآناستمؤلفهحس هویت بهترتیب مهمترینمؤلفه­هایکالبدیمؤثربراحساسدلبستگیدانش­آموزاندرفضاهای ­آموزشیهستند.با توجه به ضرایب همبستگی بین خرد شاخص­ها و احساس دلبستگی، به منظور ارتقای دلبستگی در مدرسه استفاده از عناصر و شکل­ها و احجام معماری که مکان را هویتمند نماید تا اینکه حس هویت و در نهایت احساس دلبستگی ارتقا یابد پیشنهاد می­گردد.
    کلید واژگان
    فضای بسته آموزشی
    حس دلبستگی
    معماری مدرسه
    روش پیمایش
    معماری

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-03-20
    1399-01-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی معماری، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
    گروه مهندسی شهرسازی، دانشکده هنر، دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/jte.2019.4681.2101
    http://jte.sru.ac.ir/article_1192.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185359

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب