الگویی برای تدوین کتاب راهنمای معلم در برنامه درسی آموزش فنیوحرفهای
(ندگان)پدیدآور
خلاقی, علی اصغراحمدی, غلامعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: هدف اصلی این پژوهش تدوین الگو و چارچوبی برای تدوین کتاب راهنمای معلم در آموزش فنیوحرفهای است و پرسش اصلی آن این است که: "کتاب راهنمای معلم در آموزش فنیوحرفهای باید دارای چه ساختاری باشد و از چه الگویی پیروی کند؟" این تحقیق از نظر هدف، از نوع کاربردی و از نظر گردآوری و تحلیل دادهها از نوع زمینهیابی و پیمایشی است. برای دستیابی به پاسخ سوأل، ابتدا با مطالعه اسنادی و کتابخانهای براساس عناصر متشکله برنامه درسی الگوی اولیهای تدوین شد و در یک نظر خواهی میدانی مورد بازنگری قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش، برنامهریزان درسی و معلمان باسابقه بودند و 32 پرسشنامه گردآوری شد. در مرحله بعد، با اجرای یک کارگاه آموزشی سه روزه برای کارشناسان و مؤلفان کتابهای درسی ضمن اجرای آزمایشی الگوی مذکور با دریافت بازخورد از شرکتکنندگان الگوی نهایی تدوین شد. نهایتا براساس این الگو ده کتاب راهنمای معلم در رشتههای فنیوحرفهای تألیف و چاپ شد. براساس نتایج این پژوهش، این الگو مبتنی بر چارچوب برنامه درسی است و از 7 فصل تشکیل شده است. فصل اول شامل بیان کلیات و توجیه مبانی برنامه درسی.فصل دوم شامل عناصر ساختار و محتوای برنامه درسی. فصل سوم چارچوبی برای معرفی فرصتهای یاددهی و یادگیری. فصل چهارم معرفی فضا و مواد آموزشی. فصل پنجم چارچوب و شیوه اجرای ارزشیابی از یادگیری فراگیران. فصل ششم ارائه جدول بودجهبندی فرایند اجرای درس و بالاخره در فصل هفتم شامل توصیههای عمومی برای اجرای برنامه درسی در آموزش فنیوحرفهای
کلید واژگان
واژگان کلیدی: کتاب راهنمای معلمالگو
برنامه درسی
آموزش فنیو حرفهای
آموزش فنی و حرفه ای
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-06-221393-04-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایراندانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی،تهران،ایران
شاپا
2008-04412345-5462




