طراحی چهارچوبی برای آموزش مهارت فنی و حرفهای به دانشآموزان متوسطه دوم شاخه نظری: یک مطالعه کیفی
(ندگان)پدیدآور
نویدی, احدخالقی نژاد, سید علیخلاقی, علی اصغرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حرفهای سازی دوره متوسطه برای دستیابی به هدف نهایی بهبود تناسب اقتصادی آموزش و پرورش با تحولات بازار کار به یک موضوع چالشبرانگیز در ایران همانند جوامع دیگر تبدیل شده است. در این راستا، مطالعه حاضر با هدف ارائه چهارچوب برنامه درسی آموزش مهارت فنی و حرفهای به دانش آموزان شاخه نظری انجام شده است. به این منظور، با رویکردی کیفی و با روش بررسی اسنادی پیشینه نظری و تجارب عملی مرتبط با برنامههای آموزش فنی و حرفهای، اسناد بالا دستی و الگوهای نظری و عملی موجود مورد بررسی قرار گرفت و چهارچوبی متشکل از 11مؤلفه (منطق و چرایی؛ اصول حاکم بر برنامه؛ رویکرد تربیتی برنامه؛ اهداف؛ قلمرو و جهتگیری محتوا؛ روشهای آموزشی- تربیتی(فعالیتهای یادگیری)؛ گروهبندی دانشآموزان؛ مواد و منابع یادگیری؛ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ؛ منابع و امکانات و استلزامات برنامه (الزامات اجرایی) تدوین شد. سپس، از طریق تشکیل گروه کانونی با ذینفعان مختلف اعتبار چارچوب استخراج شده ارزیابی و تایید گردید. در مجموع، این چهارچوب به عنوان مبنایی برای برنامهریزی و اقدام برای آموزش مهارت فنی و حرفهای به دانش آموزان شاخه نظری پیشنهاد میشود.
کلید واژگان
آموزش فنی و حرفه ایچارچوب راهنما
برنامه درسی ملّی
دوره متوسطه دوم
شاخه نظری
آموزش فنی و حرفه ای
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-12-221397-10-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، ایرانسازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، ایران
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهیدرجائی، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




