• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فناوری آموزش
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی نقش اضطراب ریاضی بر عملکرد در درس ریاضی و نقش جنسیت

    (ندگان)پدیدآور
    ترابی, سید سعیدمحمدی فر, محمد علیخسروی, معصومهشایان, نسرممحمد جانی, هیوا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.061 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    اضطراب ریاضی از عواملی است که عملکرد در درس ریاضی را تحت تأثیر قرار می دهد. این اضطراب علاوه بر عوامل فردی ومحیطی از عوامل فرهنگی و نقش جنسیتی نیز تأثیر می پذیرد. در این مقاله سعی شده تا تأثیر این عوامل بر عملکرد در درس ریاضیمورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور پژوهشی توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری عبارت بود از کلیه دان ش آموزا ن- دختر و پسر مقطع متوسطه سال اول، دوم، سوم ( رشته ی انسانی ) مدارس دولتی و غیر دولتی شهرستان دامغان، که در سال 138990 مشغول به تحصیل بودهاند. حجم نمونه شامل 300 نفر بود که 150 نفر آنها را دانش آموزان دختر و 150 نفر آنها را دانش آموزان پسرتشکیل می دادند. نمونهها با روش نمونه گیری خوشهای انتخاب شدند. جهت سنجش اضطراب ریاضی دانش آموزان از مقیاس اضطرابریاضی، چیو و هنری 1990 استفاده گردید. این مقیاس دارای چهار بعد ( اضطراب ارزیابی ریاضی، یادگیری، حل مسأله، معل م) اس ت.نتایج تحقیق نشان داد که از بین مولفه های اضطراب ریاضی، تنها اضطراب یادگیری ریاضی توانست عملکرد در درس ریاضی را پیشبینی کند؛ اما تفاوت میان دانش آموزان دختر و پسر در اضطراب ریاضی معنادار نبود.
    کلید واژگان
    اضطراب ریاضی
    عملکرد در درس ریاضی
    اضطراب یادگیری ریاضی
    اضطراب ارزیابی ریاضی
    روانشناسی فناوری آموزش

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2013-03-21
    1392-01-01
    ناشر
    دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
    Shahid Rajaee Teacher Training University
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان ،سمنان،ایران
    دانشکده روانشناسی،دانشگاه سمنان،سمنان،ایران
    دانشکده روانشناسی،دانشگاه الزهرا،تهران،ایران
    دانشکده روانشناسی،دانشگاه علامه،تهران،ایران

    شاپا
    2008-0441
    2345-5462
    URI
    https://dx.doi.org/10.22061/tej.2013.329
    http://jte.sru.ac.ir/article_329.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/185189

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپنداره‌ی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی 

      کیامنش, علیرضا؛ پور اصغر, نصیبه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2009-04-21)
      تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپنداره­ی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانش­آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان می­پردازد. بدین منظور نمونه­ای تصادفی مرکب از 300 نفر ...

    • نقش خودکارآمدی ریاضی، جهت‌گیری‌های هدفی و اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی دانش‌آموزان سال دوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران 

      شهنی کرم زاده, مانا؛ حجازی, الهه؛ خان زاده, علی؛ حجازی, باقر (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2010-12-22)
      هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر متغیر انگیزشی جهت‌گیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی‏، با میانجی‌گری خودکارآمدی ریاضی‏، می‌باشد. برای انجام این تحقیق 240 دانش‌آموز، 120دختر و 120پسر‏‏، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستان‌های ...

    • بررسی‌ رابطه‌ علی‌ جنسیت‌، عملکرد قبلی‌ ریاضی‌، منابع‌ خودکارآمدی‌ ادراک‌ شده‌ ریاضی‌، هدف‌گذاری‌، باورهای‌ خودکارآمدی‌ ریاضی‌ و سبکهای‌ اسنادی‌ با عملکرد بعدی‌ ریاضی‌ در دانش‌آموزان‌ سال‌ دوم‌ دبیرستانهای‌ شهر اهواز 

      رجبی, غلامرضا؛ شهنی‌ییلاق, منیجه؛ شکرکن, حسین‌؛ حقیقی, جمال‌ (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2005-11-22)
      هدف‌ این‌ تحقیق‌ بررسی‌ رابطه‌ علی‌ جنسیت‌، عملکرد قبلی‌ ریاضی‌، منابع‌ خودکارآمدی‌ ادراک‌ شده‌ ریاضی‌، هدف‌گذاری‌، باورهای‌ خودکارآمدی‌ ریاضی‌ و سبکهای‌ اسنادی‌ با عملکرد بعدی‌ ریاضی‌ در دانش‌آموزان‌ سال‌ دوم‌ دبیرستانهای‌ ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب