تحلیل فصل جبر و معادله کتاب ریاضی پایه هفتم بر اساس پنج الگوی مختلف
(ندگان)پدیدآور
یافتیان, نرگسبشیر, آرزونوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
: هدف این مقاله ارزیابی محتوای کتاب ریاضی پایة هفتم فصل جبر و معادله از نظر توجه به سطوح شناختی اندرسون، اهمیت به خلاقیت از طریق انطباق باعوامل خلاقیت گیلفورد، مهارتهای ذهنی گانیه و چرخة خلاقیت پلسک، همچنین تحلیل از نظر توزیع مسائل زمینهمدار است. این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام شده و جامعة آماری آن کتاب ریاضی پایة هفتم است. برای تحلیل، فصل جبر و معادله به روش تصادفی ساده انتخاب شد. بهمنظور اعتباریابی و روایی صوری و محتوایی از نظرات صاحبنظران و استادان آموزش ریاضی استفاده شد. برای پایایی، درصد توافق سه کدگذار از طریق فرمول اسکات محاسبه و ضریب پایایی 84% بهدست آمد. یافتههای این پژوهش نشان میدهد محتوا از نظر توجه به حیطههای شناختی بیشتر به دانشرویهای اهمیت داده است؛ تحلیل بر مبنای فرایندهای ذهنی نشان دهندة توجه کم به پرورش سطوح بالای خلاقیت است، ممکن است با توجه به شرایط سنی و سطح تفکر دانشآموزان این پایه باشد. از نظرتوزیع مسائل زمینهمدار، نتایج نشان دهندة ارتباط کم ریاضی با زندگی واقعی میباشد. عدم توجه به ارتباط معنادار موضوعات ریاضی با زندگی روزانه باعث میشود دانشآموزان مفاهیم ریاضی را جدای از تجارب واقعی خود بدانند و نسبت به ریاضی احساس مالکیت و تعلق نکنند.
کلید واژگان
جبر و معادلهچرخة خلاقیت پلسک
مهارتهای ذهنی گانیه
اعمال ذهنی گیلفورد
سطوح شناختی اندرسون
ریاضیات واقعیتمدار
فناوری آموزش- دوره متوسطه
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-12-211395-10-01
ناشر
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییShahid Rajaee Teacher Training University
سازمان پدید آورنده
گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایرانگروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران
شاپا
2008-04412345-5462




