بررسی موانع تحقق علوم انسانی قرآنبنیان(رویکردی آمیخته)
(ندگان)پدیدآور
دانشی, محبوبهقاسمیزاد, علیرضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: محققان در پژوهش حاضر به بررسی موانع تأثیرگذار بر تحقق علوم انسانی قرآنبنیان و ارائۀ راهکارهای مناسب به منظور تحقق آن در جامعه پرداختهاند. روش: روش تحقیق در این پژوهش آمیخته و ترکیبی، در بخش کیفی به شیوۀ نظریۀ برخاسته از دادهها و در بخش کمّی، توصیفی از نوع پیمایشی است. ابزار بخش کیفی شامل مصاحبه با20 نفر از متخصصان مراکزآموزش عالی و حوزۀ علمیۀ کازرون است که به شیوۀ هدفمند با استفاده از افراد کلیدی در حد اشباع نظری انتخاب و انجام شده است. در بخش کمّی نیز بر اساس نمونهگیری غیر احتمالی، تعداد 103 نفر افراد کلیدی مراکزآموزش عالی و حوزۀ علمیه انتخاب شدند و پرسشنامۀ محققساخته در اختیارشان قرار گرفت. یافتهها: موانع تأثیرگذار بر علوم انسانی قرآنبنیان، شامل چهار بعد ضعف در اندیشهورزی، مهارتهای انسانی ناقص، ضعف در ارزشگذاری و ضعف در بینشاند؛ که از بین آنها مهارت انسانی ناقص، اندیشهورزی ضعیف، ضعف در ارزشگذاری و ضعف بینشی از نظر اولویت، جزء مشکلات تلقی شدند. نتیجهگیری: توجه به اندیشهورزی، نوآوریها در چارچوب اندیشهها و ارزشهای اسلامی، ارزش دادن به علوم انسانی بومی و تقویت بینش دانشآموزان، دانشجویان و محققان میتواند موانع تحقق علوم انسانی قرآنبنیان را کمرنگ سازد.
کلید واژگان
علوم انسانی قرآنبنیانعلوم انسانی اسلامی
رویکرد آمیخته
شماره نشریه
77تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه آزاداسلامی واحدکازروندکتری مدیریت آموزش عالی، استادیارگروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحدکازرون، کازرون




