آسیبشناسی دروس و جایگاه استادان معارف اسلامی با توجه به دیدگاههای دانشجویان علوم پزشکی ارومیه در دورههای دکترای حرفهای
(ندگان)پدیدآور
فیروزی, رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: هدف تحقیق، نشان دادن ضرورت تدوین طرحی جامع در قالب یک سند بالادستی برای دروس معارف اسلامی و توابع آن برای یک حرکت هدفدار بوده است. روش: این پژوهش، تحقیقی توصیفی- پیمایشی است که دیدگاه دانشجویان دکتری حرفهای دانشگاه ع.پ. ارومیه را در رشتههای دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی در مورد استادان و دروس معارف اسلامی با تحلیلی بر آسیبهای مفروض بررسیده است. ﺟﺎمعۀ آﻣﺎری، داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن علوم پایه ورودی 91 و 92 به تعداد 250 نفر و اﺑﺰار ﺟﻤﻊآوری اﻃﻼﻋﺎت، ﭘﺮﺳﺸﻨﺎمۀ محققساخته ﺑﻮد. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ در چهار دسته از سؤالات به طور میانگین 795/0 برآورد شد. ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎ در ﺳﻄﺢ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ و اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ اﻧﺠﺎم ﮔﺮﻓﺖ. یافتهها: دروس معارف اسلامی به شرط توجه به نیازهای علمی و اعتقادی دانشجویان و استفاده از استادانی آگاه و ماهر در حوزۀ علمیت و روش، از اهمیت بالایی برخوردارند. همچنین، تدوین منابع بالادستی برای هدایت منشورات درسی و کمک درسی و نیز ساماندهی آموزشهای ضمن خدمت، ضرورتی انکارناپذیر است. نتیجهگیری: مقاله در حوزۀ استاد، بیانگر ضرورت بازخوانی جایگاه استادان معارف برای حفظ نقش استادی در دانشگاه به دو اعتبار آموزش و تربیت پژوهشمحور است. در حوزۀ محتوا، توجه به هماهنگی عرضی و طولی میان دروس، لزوم بازخوانی عناوین و سرفصلها و داشتن خروجی قابل مشاهده و ارزیابی در میانمدت و ترتیب ارائۀ آنها در طول سنوات تحصیل است. در نهایت، یافتهها حاکی از ضرورت تدوین سند جامع تحول در دروس معارف است
کلید واژگان
دروسمعارف اسلامیاستادانمعارف اسلامی
وضعیت دروس معارف اسلامی
منظومۀ معرفتی دانشجویان
شماره نشریه
63تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01




