• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
    • دوره 20, شماره 66
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی
    • دوره 20, شماره 66
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    از رویکرد دانش‌افزا تا رویکرد نگرش‌ساز (نگاهی آسیب‌شناسانه به کتابهای معارف اسلامی و پیشنهاد یک رویکرد راهگشا)

    (ندگان)پدیدآور
    مشکات, عبدالرسول
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    780.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    هدف: این مقاله در پی ارائة رویکردی نوین است‌که برخی کاستی‌های کتب درسی معارف اسلامی دانشگاه را تا حدّی برطرف کند. روش: در گردآوری اطلاعات، تکیة این مقاله به روش‌کتابخانه‌ای است و دستاورد خود را با پژوهشهای میدانی(کمّی و کیفی) نیز تکمیل کرده است. برای تحلیل و نتیجه‌گیری نیز از تحلیلهای دینی، فلسفی و روان‌شناختی بهره برده‌ایم. یافته‌ها: در مرحلة نخست، برخی چالشها و کاستی‌های موجود درکتب درسیِ معارف، شناسایی شده است. در مرحلة بعد، این نوشتار به ریشه‌یابی و راهیابی پرداخته و برای رفع این چالشها، رویکرد جدیدی به نام «رویکرد نگر‌ش‌ساز» را پیشنهاد می‌دهد. نتیجه‌گیری: در حقیقت، در این مقاله دو موضع از هم تفکیک شده‌اند؛ یکی، رویکرد دانش‌افزای صرف و دیگری، رویکرد نگرش‌ساز؛ آن‌گاه ریشه و خاستگاه بسیاری از ضعفها در اتخاذ همین موضع نخست تشخیص‌داده شده و راه برون‌رفت نیز در اتّخاذ رویکرد دوم معرّفی شده است.
    کلید واژگان
    رویکرد نگرش‌ساز
    رویکرد دانش‌افزا
    انگیزش
    قلب
    ذهن

    شماره نشریه
    66
    تاریخ نشر
    2016-05-21
    1395-03-01
    ناشر
    پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی و عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهان

    شاپا
    2322-5246
    URI
    http://ksiu.nahad.ir/article_326.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/177872

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت محیط‌های طبیعی کشور قسمت پنجم: ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت مراتع: تدوین طرح‌های مرتعداری با رویکرد اکوسیستمی 

      جلیلی, عادل (مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور, 2021-05-22)
      علم مرتعداری در ایران در تمامی سطوح آموزشی، پژوهشی و اجرا، علم مدیریت چراست و حتی طبقه‌بندی مراتع به مراتع درجه یک، دو و غیره یا تعیین ظرفیت چرا و یا صدور پروانه چرا و نهایتاً تدوین طرح­های مرتعداری در این راستا است. این ...

    • بررسی دو رویکرد اثباتی در دادرسی مدنی ایران و امریکا: رویکرد مبتنی بر دلیل و رویکرد مبتنی بر روایت 

      فولادی نژاد, فرشید؛ رجبی, عبداله؛ الماسی, نجادعلی؛ نهرینی, فریدون (پردیس فارابی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, College of Farabi, 2024-03-20)
      نظم و عدالت از مهم‌ترین اصول نظام‌های حقوقی در طول تاریخ بوده است. در برخی نظام‌ها، اعتقاد بر آن است که آن دو از طریق اجرای قانون حاصل خواهد شد و در برخی دیگر نظر عرف ملاک دانسته شده است. ولی تردیدی نیست که در همة نظام‌ها ...

    • رویکرد ساحت تربیت هنری و زیبایی‌شناختی، رویکرد موضوع‌محور یا رویکرد دریافت احساس و معنا 

      آقایی ابرندآبادی, سیده الهام؛ ماهروزاده, طیبه؛ ایمانی نائینی, محسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2020-08-22)
      به نظر می‌رسد انتقادات وارد بر غفلت نسبت به حوزۀ هنر و زیبایی­شناسی در کشور بیشتر ناظر به بحث آموزش فعالیت‌های خاص هنری و جایگاه فرعی آن در برنامه درسی در جهت رشد استعدادهای هنری دانش­آموزان است. هرچند تربیت هنری به معنای ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب