از رویکرد دانشافزا تا رویکرد نگرشساز (نگاهی آسیبشناسانه به کتابهای معارف اسلامی و پیشنهاد یک رویکرد راهگشا)
(ندگان)پدیدآور
مشکات, عبدالرسولنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: این مقاله در پی ارائة رویکردی نوین استکه برخی کاستیهای کتب درسی معارف اسلامی دانشگاه را تا حدّی برطرف کند. روش: در گردآوری اطلاعات، تکیة این مقاله به روشکتابخانهای است و دستاورد خود را با پژوهشهای میدانی(کمّی و کیفی) نیز تکمیل کرده است. برای تحلیل و نتیجهگیری نیز از تحلیلهای دینی، فلسفی و روانشناختی بهره بردهایم. یافتهها: در مرحلة نخست، برخی چالشها و کاستیهای موجود درکتب درسیِ معارف، شناسایی شده است. در مرحلة بعد، این نوشتار به ریشهیابی و راهیابی پرداخته و برای رفع این چالشها، رویکرد جدیدی به نام «رویکرد نگرشساز» را پیشنهاد میدهد. نتیجهگیری: در حقیقت، در این مقاله دو موضع از هم تفکیک شدهاند؛ یکی، رویکرد دانشافزای صرف و دیگری، رویکرد نگرشساز؛ آنگاه ریشه و خاستگاه بسیاری از ضعفها در اتخاذ همین موضع نخست تشخیصداده شده و راه برونرفت نیز در اتّخاذ رویکرد دوم معرّفی شده است.
کلید واژگان
رویکرد نگرشسازرویکرد دانشافزا
انگیزش
قلب
ذهن
شماره نشریه
66تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههاسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای مدرسی معارف اسلامی و عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه اصفهانشاپا
2322-5246Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
- 
ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت محیطهای طبیعی کشور قسمت پنجم: ضرورت تغییر رویکرد در مدیریت مراتع: تدوین طرحهای مرتعداری با رویکرد اکوسیستمی جلیلی, عادل (مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور, 2021-05-22)علم مرتعداری در ایران در تمامی سطوح آموزشی، پژوهشی و اجرا، علم مدیریت چراست و حتی طبقهبندی مراتع به مراتع درجه یک، دو و غیره یا تعیین ظرفیت چرا و یا صدور پروانه چرا و نهایتاً تدوین طرحهای مرتعداری در این راستا است. این ...
 
- 
بررسی دو رویکرد اثباتی در دادرسی مدنی ایران و امریکا: رویکرد مبتنی بر دلیل و رویکرد مبتنی بر روایت فولادی نژاد, فرشید؛ رجبی, عبداله؛ الماسی, نجادعلی؛ نهرینی, فریدون (پردیس فارابی دانشگاه تهرانUniversity of Tehran, College of Farabi, 2024-03-20)نظم و عدالت از مهمترین اصول نظامهای حقوقی در طول تاریخ بوده است. در برخی نظامها، اعتقاد بر آن است که آن دو از طریق اجرای قانون حاصل خواهد شد و در برخی دیگر نظر عرف ملاک دانسته شده است. ولی تردیدی نیست که در همة نظامها ...
 
- 
رویکرد ساحت تربیت هنری و زیباییشناختی، رویکرد موضوعمحور یا رویکرد دریافت احساس و معنا آقایی ابرندآبادی, سیده الهام؛ ماهروزاده, طیبه؛ ایمانی نائینی, محسن (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با همکاری (انجمن مطالعات برنامه درسی ایران), 2020-08-22)به نظر میرسد انتقادات وارد بر غفلت نسبت به حوزۀ هنر و زیباییشناسی در کشور بیشتر ناظر به بحث آموزش فعالیتهای خاص هنری و جایگاه فرعی آن در برنامه درسی در جهت رشد استعدادهای هنری دانشآموزان است. هرچند تربیت هنری به معنای ...
 




