مرور دوره 23, شماره 79 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 7 از 7
- 
بررسی شگردهای حافظ در چندمعنایی کردن متن (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-03-21)غالباً متون برجستۀ ادبی علاوه بر زیبایی و خیالانگیزی، اثرگذار هستند. یکی از عوامل اثرگذاری و بلاغت کلام در این متون، چندبُعدی بودن معنای متن و تأویلپذیری آن است. در غزلیات حافظ، ابیات بسیاری دیده میشود که چندوجهی هستند ...
 
- 
ماهیت تصوف و زبان آن از دیدگاه مولانا در مثنوی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-03-21)این پژوهش در بررسی و نقد دیدگاه شفیعی کدکنی دربارة عرفان و زبان آن به نگارش درآمدهاست. در این دیدگاه، عرفان نگاه هنری به دین و زبان آن، زبان شعر و مطابق تقسیمبندی آ.آر ریچاردز، ناقد ادبی، زبانی عاطفی و فاقد صدق و کذب ...
 
- 
بررسی نقشگرایانة تجارب عرفانی در گفتمان مکاشفة بحرالحقیقة احمد غزّالی بر مبنای فرانقش اندیشگانی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-03-21)رسالة بحرالحقیقة احمد غزالی یکی از «متون مغلوب» عرفانی است که محتوای آن بر مبنای «مکاشفه در بیداری» در 7 بحر مجزا تدوین شدهاست. غزالی در این رساله با نسبت دادن تجربیات عرفانی خود در مراحل مختلف مکاشفة عیانی به ...
 
- 
بازشناسی مفهوم «نطق» در مثنوی مولانا با تکیه بر نظریات زبانشناسی معاصر (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-03-21)در این مقاله، ابتدا به تعریف فکر از منظر علمای قدیم علم منطق، حکمت و عرفان پرداخته شده، آنگاه از لابهلای ابیات مثنوی و فیهمافیه به تعریف اندیشه از دریچة نگاه مولانا اشاره شدهاست. امروزه نظریات زبانشناسی و رابطة زبان و ...
 
- 
«سه نثر» ظهوری ترشیزی و جایگاه آن در ادبیات فارسی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-03-21)ظهوری ترشیزی یکی از پیشگامان سبک هندی است که در روزگار شکوفایی این سبک میزیست و در کنار شاعرانی چون عرفی، نظیری، طالب آملی، صائب تبریزی و بیدل دهلوی از استادان بزرگ سبک هندی به شمار میآید. آثار وی در نظم و نثر جایگاه ...
 
- 
رمان جنگ در ایران از منظر حضور «دیگری» با تکیه بر آرای باختین (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-03-21)«دیگری» در زمرة دغدغههای اصلی باختین و آثار اوست. در این پژوهش، با هدف ارتقای کیفی آثار، ضمن واکاوی تلقی فلسفی باختین از دیگربودگی، به جستجوی حضور یا عدم حضور «دیگری» در رمانهای جنگ پرداختهایم و این آثار را به روش ...
 
- 
کاربرد ادبی و هنری حرف «الف» در اشعار شاعران سبک خراسانی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2019-03-21)«آ»، «الف»، «ا» و «ء (همزه)»اولین حرف الفبای زبان فارسی و عربی و نخستین حرف از حروف جمَّل و ابجد است. حرف «الف» در مقایسه با دیگر حروف الفبای فارسی، در ساخت تعابیر، ترکیبها و مضامین ظریف ادب پارسی بهکار میرود و یکی از ...
 



