مرور دوره 12, شماره 36 بر اساس عنوان

  • ادبیات ایتالیا بعد از جنگ جهانی دوم 

    مفتخری, بهرام (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-08-22)
    تحقیق پیشرو کنکاشی است در باب شکل گیری مکتب نئورئالیسم در ادبیات ایتالیا و پیشگامان آن، هم‌زمان فرونشستن شعله‌های آتش جنگ جهانی دوم در اروپا، موجی از تحولات و تغییرات تمام ابعاد زندگی مردم را در بر گرفت که به صورت یک تطابق ...

  • بررسی عناصر داستانی در داستان «با شُبِیْرو» اثر محمود دولت‌آبادی 

    مرتضوی, سیدجمال الدین (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-08-22)
    امروزه یکی از انواع ادبی مهم، داستان و داستان نویسی است. موضوع این مقاله نقد و بررسی عناصر داستانی، اعم از مقدمه یا شروع، توصیف، راوی، اپیزود داستانی، بحران و سرنوشت است. در این خصوص پس از معرفی نویسنده و آثار داستانی وی ...

  • تأملی بر شعر انقلاب اسلامی 

    علیدوستی, همایون (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-08-22)
    شعر فارسی در جریان انقلاب اسلامی پای در عرصه‌های نوینی نهاده؛ یا در کشاکش این رویداد بزرگ تاریخی شاهد بروز تحولات چشمگیر در آثار نظم و نثر فارسی هستیم. شاعران سه دهه پس از انقلاب اسلامی با الهام از تعالیم آسمانی قرآن کریم ...

  • حاج ملا هادی سبزواری و اشعار عربی در شرح مثنوی معنوی مولانا 

    نجاریان, محمدرضا (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-08-22)
    حاج ملاهادی سبزواری (1212- 1289 ﻫ.ق.) فیلسوف، فقیه، عارف و شاعر قرن سیزدهم هجری از بزرگان فکر و فرهنگ (ایرانی - اسلامی) به حساب می‌آید که صاحب حدود 46 اثر است. آثار او علاوه بر آیات و روایات وارده از معصومین (ع) تحت تأثیر ...

  • عبیدالله خویشگی قصوری، حافظ شناس ناشناس 

    مرادی, ایوب (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-08-22)
    سخن در باب حافظ از جمله موضوعاتی است که همواره طرفداران و مشتاقانه خود را دارد و شاید کمتر تألیف و نوشته‌ای در این زمینه باشد که نقد و بررسی نشده باشد. کتاب ارزشمند بحرالفراسـﺔ اثر دانشمند افغان، عبیدالله خویشگی قصوری از ...

  • محراب در قبله گاه فرم نقدی فرمالیستی بر شعرِ محراب سهراب سپهری 

    علی اکبری, رسول (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-08-22)
    آنچه نگارنده در این سطور سعی در بیان آن دارد، شرح اعتقاد فرمالیسم روس است به ادبیّت متن ادبی و تلاش این رهیافت برای تشخیص ابزارهایی که زبان ادبی را از زبان روزمره دور و ناآشنا می‌کند؛ و درعین‌حال، بیان اینکه منتقدین ...

  • مولوی و مسئله منطقی شر 

    پورحسن, قاسم (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2008-08-22)
    متفکران، مسئلة شر را به دو گونه تبیین کردند: مسئلة منطقی شر و شر به مثابة قرینه‌ای علیه خداوند. در قسم نخست، دعوی ناسازگاری و مناقشه صدق میان شر و گزارة دینی دربارة خداوند اصلی‌ترین مسئله است؛ در حالی که در گونة دیگر، وجود ...