مرور دوره 16, شماره 54 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 5 از 5
- 
مفهوم «عدم» در آثار بیدل دهلوی و مقایسة آن با اندیشههای ابنعربی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-02-19)یکی از موضوعهای اصلی و به سخنی دیگر و بهتر، اساسیترین موضوع در تصوّف و عرفان اسلامی بحثِ «وجود» است که با ظهور عارف اندلسی، «محییالدّین ابنعربی» در قرن هفتم و پس از آن تاکنون در ادب فارسی جلوة آشکار و نمودی پُررنگ دارد. ...
 
- 
چهرۀ قشیری در اسرارالتّوحید (بررسی و تحلیل روششناختی و محتوایی) (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-02-19)مقاماتنویسی عرفانی یکی از مهمترین شاخههای عرفان و تاریخ ادبیّات عرفانی است که تا به امروز کمتر بدان به عنوان یک ژانر (نوع) ادبی خاص توجّه شده است. طبقهبندی دقیق و منطقی انواع سهگانة مقاماتنویسی و تبیین جایگاه، نوع ...
 
- 
تحلیلِ گفتمان پارِسیا در روایتِ حسنکِ وزیر (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-02-19)تاریخ گرایان کهن، متن را در درجة اوّل اهمیّت قرار میدادند و تاریخ را در حکم پسزمینه میدانستند. آنها بر آن بودند که تاریخ، بازتاب دقیقی از رخدادهای واقعی است و تاریخ نگاران بدون هیچ شائبة حُبّ و بغضی، وقایع را آنگونهکه ...
 
- 
تحلیل ساختار روایی منظومههای عطّار (الهینامه، منطقالطّیر و مصیبتنامه) (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-02-19)ساختارگرایی با طرح ایدة نظام، به بسط چشماندازی فراگیر در تحلیل متون میپردازد که در طی آن همة اجزای درونی متن به یکدیگر مرتبط و کارکرد هر جزء، وابسته به نظام تلقی میشود. روایت به سبب بنیان علّی و معلولی، انسجام و ظرفیت ...
 
- 
جستجو، عنصر ثابتِ بُنمایة اصلی داستان دقوقی در مثنوی مولوی (دانشگاه علامه طباطبائیAllameh Tabataba’i University, 2013-02-19)داستانپردازی و آوردن حکایات، تمثیلات و به طور کلّی طرح «قصّه در قصّه» از ویژگی-های ساختار روایی مثنوی است. از میان داستانهای مثنوی، داستان نمادین دقوقی، چیرهدستی مولانا را در داستانپردازی نمایان میسازد. این داستان، ...
 



