• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه ریاضی و جامعه
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه ریاضی و جامعه
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    آموزش و یادگیری هندسه: معرفی نظریه فن‌هیلی

    (ندگان)پدیدآور
    یافتیان, نرگسصفابخش چکوسری, اشرف
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    999.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    از میان شاخه‌های ریاضیاتِ مورد مطالعه در دوران مدرسه، هندسه با گستره وسیع‌تری از بدفهمی‌ها و مشکلات یادگیری، روبه‌روست و یادگیری آن، تنها زمانی رخ می‌دهد که با درکی عمیق آمیخته باشد. نظریه فن‌هیلی یکی از نظریه‌های در خور توجه در قلمرو هندسه است که ایده دسته‌بندی سطوح درک و تفکر هندسی را مطرح ساخته، چارچوبی برای سنجش سطح تفکر هندسی فرد به دست می‌دهد. هدف مقاله حاضر، که به صورت مروری و به روش کتابخانه‌ای انجام شده است، تلاشی در جهت آگاه‌سازی بیشتر جامعه معلمان و آموزشگران ریاضی از وجود این نظریه می‌باشد. آشنایی با این نظریه و به خصوص آگاهی از این امر که این نظریه، رساله دکترای دو معلم هندسه بوده است که در کلاس‌های هندسه خود، با مشکلاتی مواجه بوده‌اند که بسیار شبیه مشکلاتی است که معلمان ریاضی کشور ما در کلاس خود با آن روبه‌رو بوده و هستند، الهام‌بخشِ گزینشِ این نظریه بوده است. این نظریه اگر پاسخ همه پرسش‌های معلمان علاقمندی را که به آموزش ریاضیات و هندسه مشغول هستند، ندهد، دست کم به طیف گسترده‌ای از ‎«چراها»‎ و ‎«‎چگونه‌ها»ی آموزش و یادگیری هندسه، پاسخ می‌دهد. گواه این مطلب، شمار بسیارِ پژوهش‌های جهانیِ صورت گرفته درباره این نظریه است که خود می‌تواند به نوعی، مؤید در خور توجه بودن و ارزشمندی این نظریه باشد. از این‌رو، نظریه فن‌هیلی شایستگی پژوهش و بررسی بیشتر را داراست.
    کلید واژگان
    هندسه
    نظریه فن‌هیلی
    سطوح تفکر فن‌هیلی
    97A آموزش ریاضیات- کلیات، ریاضی و آموزش

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-11-22
    1398-09-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی
    کارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیر ریاضی مقطع متوسطه‏ی اول شهرستان صومعه‏سرا ( استان گیلان)

    شاپا
    2345-6493
    2345-6507
    URI
    https://dx.doi.org/10.22108/msci.2020.118021.1329
    http://math-sci.ui.ac.ir/article_24489.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171625

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب