آموزش و یادگیری هندسه: معرفی نظریه فنهیلی
(ندگان)پدیدآور
یافتیان, نرگسصفابخش چکوسری, اشرفنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از میان شاخههای ریاضیاتِ مورد مطالعه در دوران مدرسه، هندسه با گستره وسیعتری از بدفهمیها و مشکلات یادگیری، روبهروست و یادگیری آن، تنها زمانی رخ میدهد که با درکی عمیق آمیخته باشد. نظریه فنهیلی یکی از نظریههای در خور توجه در قلمرو هندسه است که ایده دستهبندی سطوح درک و تفکر هندسی را مطرح ساخته، چارچوبی برای سنجش سطح تفکر هندسی فرد به دست میدهد. هدف مقاله حاضر، که به صورت مروری و به روش کتابخانهای انجام شده است، تلاشی در جهت آگاهسازی بیشتر جامعه معلمان و آموزشگران ریاضی از وجود این نظریه میباشد. آشنایی با این نظریه و به خصوص آگاهی از این امر که این نظریه، رساله دکترای دو معلم هندسه بوده است که در کلاسهای هندسه خود، با مشکلاتی مواجه بودهاند که بسیار شبیه مشکلاتی است که معلمان ریاضی کشور ما در کلاس خود با آن روبهرو بوده و هستند، الهامبخشِ گزینشِ این نظریه بوده است. این نظریه اگر پاسخ همه پرسشهای معلمان علاقمندی را که به آموزش ریاضیات و هندسه مشغول هستند، ندهد، دست کم به طیف گستردهای از «چراها» و «چگونهها»ی آموزش و یادگیری هندسه، پاسخ میدهد. گواه این مطلب، شمار بسیارِ پژوهشهای جهانیِ صورت گرفته درباره این نظریه است که خود میتواند به نوعی، مؤید در خور توجه بودن و ارزشمندی این نظریه باشد. از اینرو، نظریه فنهیلی شایستگی پژوهش و بررسی بیشتر را داراست.
کلید واژگان
هندسهنظریه فنهیلی
سطوح تفکر فنهیلی
97A آموزش ریاضیات- کلیات، ریاضی و آموزش
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه اصفهانسازمان پدید آورنده
گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیرشهید رجاییکارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیر ریاضی مقطع متوسطه‏ی اول شهرستان صومعه‏سرا ( استان گیلان)
شاپا
2345-64932345-6507




