بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی
(ندگان)پدیدآور
مجیدی, شیواصحرایی, رضا مرادنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر به بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی المهدی وابسته به جامعهالمصطفیپرداخته و در پی پاسخگویی به این پرسش است که مجموعۀ آموزشی مورد نظر این پژوهش تا چه میزان به مؤلفههای آموزش تلفظ توجه داشته است. در این پژوهش دو هدف اصلی دنبال شد: نخست، بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی منتخب. دوم، ارائۀ الگویی مبتنی بر یافتههای نوین علمی در چارچوب رویکرد تکلیفمحور برای آموزش تلفظ زبان فارسی به غیرفارسیزبانان. پژوهش حاضر به روش کتابخانهای انجام شد. برای بررسی نحوة آموزش تلفظ در مجموعة آموزشی منتخب، ابتدا رویکردها، اصول، روشها و تکنیکهای آموزش تلفظ بررسی شد. سپس، سه فهرست وارسی پژوهشگرساخته برای ارزیابی شیوهای آموزش تلفظ در این مجموعة آموزشی طراحی شد. این سه فهرست وارسی، به ترتیب، میزان بازنمایی رویکردهای بدلی ـ شهودی، تحلیلی ـ زبانی و چارچوب کانینگزورث را ارزیابی کردند. نتایج بهدستآمده از بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی، نشان داد که این مجموعه، بیشترین همسویی را با رویکرد بدلی ـ شهودی و کمترین همسویی را با رویکردهای کانینگزورث و تحلیلی ـ زبانی داشته است. در نهایت، براساس یافتههای پژوهش، یک طرح پیشنهادی مطابق با رویکرد تکلیفمحور برای آموزش تلفظ زبان فارسی به غیرفارسیزبانان پیشنهاد شد.
کلید واژگان
آموزش تلفظرویکرد تکلیفمحور
رویکرد بدلی ـ شهودی
رویکرد تحلیلی ـ زبانی
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
جامعه المصطفی العالمیهسازمان پدید آورنده
مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی - کارشناس ارزشیابی آموزشیدانشیار زبان شناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی مدیر هستۀ پژوهشهای بنیادی برای توسعۀ آموزش زبان فارسی به خارجیان




