• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 3, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات آموزش زبان فارسی
    • دوره 3, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی

    (ندگان)پدیدآور
    مجیدی, شیواصحرایی, رضا مراد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    8.706 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر  به بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی در مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی المهدی وابسته به جامعه‌المصطفیپرداخته و در پی پاسخ‌گویی به این پرسش است که مجموعۀ آموزشی مورد نظر این پژوهش تا چه میزان به مؤلفه‌های آموزش تلفظ توجه داشته‌ است. در این پژوهش دو هدف اصلی دنبال شد: نخست، بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ زبان فارسی در مجموعۀ آموزشی منتخب. دوم، ارائۀ الگویی مبتنی بر یافته‌های نوین علمی در چارچوب رویکرد تکلیف‌محور برای آموزش تلفظ زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان. پژوهش حاضر به روش کتابخانه‌ای انجام شد. برای بررسی نحوة آموزش تلفظ در مجموعة آموزشی منتخب، ابتدا رویکردها، اصول، روش‌ها و تکنیک‌های آموزش تلفظ بررسی شد. سپس، سه فهرست وارسی پژوهشگرساخته برای ارزیابی شیو‌های آموزش تلفظ در این مجموعة آموزشی طراحی شد. این سه فهرست وارسی، به ترتیب، میزان بازنمایی رویکردهای بدلی ـ شهودی، تحلیلی ـ زبانی و چارچوب کانینگزورث را ارزیابی ‌کردند. نتایج به‌دست‌آمده از بررسی و تحلیل نحوۀ آموزش تلفظ در مجموعۀ آموزشی آموزش فارسی به فارسی، نشان داد که این مجموعه، بیشترین همسویی را با رویکرد بدلی ـ شهودی و کمترین همسویی را با رویکردهای کانینگزورث و تحلیلی ـ زبانی داشته ‌است. در نهایت، براساس یافته‌های پژوهش، یک طرح پیشنهادی مطابق با رویکرد تکلیف‌محور برای آموزش تلفظ زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان پیشنهاد شد.
    کلید واژگان
    آموزش تلفظ
    رویکرد تکلیفمحور
    رویکرد بدلی ـ شهودی
    رویکرد تحلیلی ـ زبانی

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2018-02-20
    1396-12-01
    ناشر
    جامعه المصطفی العالمیه
    سازمان پدید آورنده
    مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی - کارشناس ارزشیابی آموزشی
    دانشیار زبان شناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبائی مدیر هستۀ پژوهشهای بنیادی برای توسعۀ آموزش زبان فارسی به خارجیان

    شاپا
    2538-6042
    URI
    http://maz.journals.miu.ac.ir/article_2706.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171507

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب