نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکلانتری دهقی, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorرضایی, والیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T00:10:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T00:10:46Z
dc.date.available1399-07-09T00:10:46Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T00:10:46Z
dc.date.issued2016-02-20en_US
dc.date.issued1394-12-01fa_IR
dc.identifier.citationکلانتری دهقی, زهره, رضایی, والی. (1394). تدوین محتوای خواندن برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با استفاده از قصه‌های قرآن. مطالعات آموزش زبان فارسی, 1(1), 59-82.fa_IR
dc.identifier.issn2538-6042
dc.identifier.urihttp://maz.journals.miu.ac.ir/article_1829.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/171482
dc.description.abstractدر میان چهار مهارت اصلی در آموزش، خواندن مهارت مهمی به ‌حساب می‌آید که نقش زیادی در پیشرفت زبانی و تقویت توانش ارتباطی زبان‌آموزان دارد. یکی از عوامل تأثیرگذار در یادگیری این مهارت، تهیه و تدوین متن‌های مناسب و سطح بندی شده برای خواندن است که علاوه بر اطلاعات زبانی، می‌توان اطلاعات مربوط به فرهنگ و اجتماع را نیز به فراگیران آموزش داد. در نظام آموزشی جامعۀ ما در زمینۀ تهیۀ چنین متونی در آموزش زبان فارسی به غیر فارسی‌زبانان چندان کار علمی و اصلی انجام نشده است. پژوهش حاضر می‏کوشد به کمک رویکرد تهیه و تدوین محتوا، محتوایی منسجم و سطح‌بندی شده را برای آموزش این مهارت بر اساس قصّه‌های قرآن ارائه دهد. بدین منظور، ابتدا قصۀ قرآنی به لحاظ کمّی و کیفی و بر اساس فرمول خوانایی مورد تحلیل قرار گرفته است. در گام بعد، بر اساس اصول مرتبط با تهیۀ محتوا و نظریات مرتبط با رویکرد فعالیت محور، به تهیۀ مواد آموزشی برای مهارت خواندن به فراگیران غیرفارسی‌زبان بزرگ‌سال با سطح زبانی متوسط پرداخته‌شده است. نتیجه پژوهش حاضر نشان می‏دهد داستان‌های قرآنی برای آموزش زبان‌فارسی ظرفیّت دارند؛ زیرا دارای ویژگی‌هایی از قبیل واقعی بودن، جذابیت، تنوع و آشنا بودن برای فراگیران هستند که این ویژگی‌ها مطلوب همۀ ‌نظریه‌های آموزش زبان است. همچنین استفاده از داستان‌های قرآنی در آموزش زبان فارسی به بهترین نحو به گسترش فرهنگ اسلامی- ایرانی کمک می‌کند. همچنین تدوین این داستان‌ها متناسب با سطح توانایی زبان‌آموزان و استفاده از شاخص خوانایی در زمینۀ تهیه و تدوین مواد درسی می‌تواند راهگشا باشد.fa_IR
dc.format.extent1237
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherجامعه المصطفی العالمیهfa_IR
dc.relation.ispartofمطالعات آموزش زبان فارسیfa_IR
dc.subjectخواندنfa_IR
dc.subjectتهیه و تدوین مواد درسیfa_IR
dc.subjectمحتوای درسیfa_IR
dc.subjectآموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانانfa_IR
dc.subjectقصه‌های قرآنfa_IR
dc.titleتدوین محتوای خواندن برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان با استفاده از قصه‌های قرآنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه اصفهانfa_IR
dc.citation.volume1
dc.citation.issue1
dc.citation.spage59
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد