بازنمایی اسطورۀ قهرمان مظلوم در روایتهای داستانی سینمای دفاع مقدس ) مطالعۀ موردی چهار فیلمنامه از چهار دهۀ سینمای ایران (
(ندگان)پدیدآور
پورالخاص, شکرالهیحیایی, محمدنوع مدرک
Textعلمی ـ پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سینما در مقایسه با سایر هنرها سهمی انکار ناپذیر در تجلی، ایجاد و حیات اسطورههای امروزین دارد. این مقاله با مطالعۀ چهار فیلمنامۀ مرز، دو چشم بیسو، آژانس شیشهای و اتوبوس شب به روش تحلیل روایت، بر آن است که بخشی از بازنمایی قهرمان مظلوم در سینمای دفاع مقدس را شرح و تحلیل کند و برای این منظور نظریه سطوح بازنمایی واقعیت بودریار را به عنوان چارچوب خود انتخاب کرده است. این مقاله در جستجوی یافتن ماهیت اسطورۀ امروزین قهرمان در سینمای دفاع مقدس است و به این نتیجه میرسد که قهرمان فیلمهای مورد مطالعه، قهرمانی توانمند نیست که بتواند برای مخاطبش به عنوان الگو و اسطوره مطرح شود و اگر دو روی توانمندی و مظلومیت داشته باشد، در فیلمنامههای مورد مطالعه مقالۀ حاضر، عنصر مظلومیت است که خود را بیشتر بروز میدهد و توانمندی اگر نگوییم موجودیتی غایب داشته، همواره در پس پرده و در اندرونی محتوای داستان، جایگاهش را یافته است.
کلید واژگان
سینمای دفاعمقدسقهرمان مظلوم
تحلیل روایت
بودریار
شماره نشریه
16تاریخ نشر
2019-02-201397-12-01
ناشر
پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS
سازمان پدید آورنده
عضو هیئت علمی دانشگاه محقق اردبیلیدانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی
شاپا
2383-062X2383-0638




