طراحی مدل غلبه بر حصار شیشهای مدیریت از دیدگاه امام علی(ع) با استفاده از تحلیل مضمون نهجالبلاغه و کتاب غررالحکم و دررالکلم
(ندگان)پدیدآور
قربانی, علیاشرف سمنانی, بهمنحسینی, میرزا حسننوع مدرک
Textمقاله علمی - پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بسیاری از مدیران جوان و کمتجربه و همچنین برخی از مدیران باتجربه، اندکی پس از انتصاب و یا انتخاب در پست و مسئولیتی جدید در مدتی کوتاه با تشکیل دایرهای از اطرافیان مورد وثوق و اطمینان و غالباً چاپلوس خود را محصور به حصاری اطلاعاتی میکنند که تحت عنوان حصار شیشهای مدیریت از آن یاد شده است؛ این حصاری است که مدیران را از دستیابی به دادهها و اطلاعات مناسب و لازم برای استفاده در تصمیمگیریهای سازمانی باز داشته و تصمیمات آنان را منحصراً تحت تأثـیر این دایرۀ محدود و بسته از اطرافیان چـاپلوس در میآورد تا جایی که مدیر پس از مدتی چشم بر روی واقعیات درونی و بیرونی سازمان بسته و هرگونه داده و یا اطلاعات متناقض با خواستهها و القائات اعضای این حصار اطلاعاتی را خواسته و یا ناخواسته پالایش کرده و از نظر دور میدارد و چه بسا دلسوزان و متخصصانی را که سعی در انتقال دادههای صحیح به وی دارند مورد بازخواست و حتی تنبیه قرار میدهد. این پژوهش با تحلیل مضمون گفتمان امیرالمومنین علی(ع) مدلی را ارائه میدهد که با ایجاد زیرساختهای مناسب فرهنگی و اطلاعاتی در سازمان و ارائۀ مشخصههای شخصیتی، رفتاری و حرفهای موردنیاز مدیران از ایجاد چنین حصاری پیرامون مدیران سازمان جلوگیری کرده و بستری مناسب را برای اتخاذ تصمیمات روزمرۀ مدیریتی در تمامی سطوح سازمان فراهم میآورد.
کلید واژگان
امام علی(ع)مدل مفهومی تصمیمگیری
حصار شیشهای مدیریت
نهجالبلاغه
سیستم اطلاعات مدیریت
شماره نشریه
27تاریخ نشر
2019-11-221398-09-01
ناشر
دانشگاه بوعلی سیناسازمان پدید آورنده
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایراندانشجوی دکترا گروه مدیریت بازرگانی، مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران
شاپا
2345-52332345-5241




