درآمدی بر نظریه فطرت
(ندگان)پدیدآور
احمدی سعدی, عباسنوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
گرچه موضوع فطرت به لحاظ ورود آن در آیات قرآن در آثار تفسیری مورد توجه قرار گرفته، هیچگاه نزد متقدمین مسلمان به صورت یک نظریة منسجم در باب انسانشناسی و یا معرفتشناسی سامان نیافته است. در روزگار ما برخی الهیدانان جهد بلیغی کردند تا از آن، نظریهای معقول پرداخته و در باب انسانشناسی دینی، اخلاق، منشأ دینداری و توجیه خداپرستی از آن سود برند. فطرت بر اساس برخی اصول حکمت متعالیه امری بالقوه است که در شرایط خاصی بر اثر صیرورت و حرکت جوهری به فعلیت میرسد. از سوی دیگر، منکران فطرت با ذکر شواهدی، از جمله اقوامی که هیچ گونه تصوری از (یا گرایشی) به خدا ندارند، از بن وجود فطرت را نفی کردهاند. ظاهراً وجود بعضی چالشها، همچون استقرایی بودن برخی مقدمات استدلال، مانع پذیرش نظریة فطرت به عنوان یک رهیافت کاملاً فلسفی است. با این همه، میتوان با رویکردی میانرشتهای، مبتنی بر تکثر روششناختی، و در پرتو یافتههای روانشناسان و آموزههای دینی، همچنان آن را رهیافتی مهم و قابل دفاع تلقی کرد. 
کلید واژگان
فطرتشناختهای فطری
کمون و بروز فطرت
فطریات
حرکت اشتدادی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2005-03-211384-01-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایرانشاپا
2228-65782228-6586




