| dc.contributor.author | احمدی سعدی, عباس | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:49:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:49:00Z | |
| dc.date.available | 1399-07-08T23:49:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-29T23:49:00Z | |
| dc.date.issued | 2005-03-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1384-01-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2012-12-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-09-26 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | احمدی سعدی, عباس. (1384). درآمدی بر نظریه فطرت. پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت), 3(1), 173-193. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-6578 | |
| dc.identifier.issn | 2228-6586 | |
| dc.identifier.uri | http://prrj.journals.isu.ac.ir/article_1192.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163205 | |
| dc.description.abstract | <em>گرچه موضوع فطرت به لحاظ ورود آن در آیات قرآن در آثار تفسیری مورد توجه قرار گرفته</em><em>،</em><em> هیچ</em><em>گاه نزد متقدمین مسلمان به صورت یک نظریة منسجم در باب انسانشناسی و یا معرفتشناسی سامان نیافته است. در روزگار ما برخی الهیدانان جهد بلیغی </em><em>کردند</em><em> تا از آن، نظریهای معقول پرداخته و در باب انسانشناسی دینی، اخلاق، منشأ دینداری و توجیه خداپرستی از آن سود برند. فطرت بر اساس برخی اصول حکمت متعالیه امری بالقوه است که در شرایط خاصی بر اثر صیرورت و حرکت جوهری به فعلیت میرسد. از سوی دیگر</em><em>،</em><em> منکر</em><em>ا</em><em>ن فطرت با ذکر شواهدی</em><em>،</em><em> از جمله اقوامی که هیچ گونه تصوری از (یا گرایشی) به خدا ندارند</em><em>،</em><em> از بن وجود فطرت را نفی کردهاند. ظاهراً وجود بعضی چالشها</em><em>،</em><em> همچون اس</em><em>ت</em><em>قرایی بودن برخی مقدمات استدلال</em><em>،</em><em> مانع پذیرش نظریة فطرت به عنوان یک رهیافت کاملاً فلسفی است. با این همه</em><em>،</em><em> میتوان با رویکردی میانرشتهای</em><em>،</em><em> مبتنی بر تکثر روششناختی</em><em>،</em><em> و در پرتو یافتههای روان</em><em></em><em>شناسان و آموزههای دینی، همچنان آن را رهیافتی مهم و قابل دفاع تلقی کرد. </em> | fa_IR |
| dc.format.extent | 220 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه امام صادق علیه السلام | fa_IR |
| dc.publisher | Imam Sadiq University | en_US |
| dc.relation.ispartof | پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت) | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Philosophy of Religion Research | en_US |
| dc.subject | فطرت | fa_IR |
| dc.subject | شناختهای فطری | fa_IR |
| dc.subject | کمون و بروز فطرت | fa_IR |
| dc.subject | فطریات | fa_IR |
| dc.subject | حرکت اشتدادی | fa_IR |
| dc.title | درآمدی بر نظریه فطرت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | علمی پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 173 | |
| dc.citation.epage | 193 | |