نقش تربیتی انبیا (ع) در سیر معرفتی انسانها از دیدگاه غزالی
(ندگان)پدیدآور
پورسینا, میترا (زهرا)نوع مدرک
Textعلمی پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
از دید غزالی، انبیا (ع) تأثیری بنیادین در رساندن سایر انسانها به عالیترین مرتبۀ معرفتی دارند. این تأثیر، علاوه بر این که در حوزۀ تعلیم حقایق به انجام میرسد، تأثیری تربیتی است که با ایجاد تغییر در ساحتهای عاطفیـارادی انسانها ساحت معرفت را به مرتبۀ یقین و به سطح مکاشفه میرساند. نقش تربیتی انبیا هدایتگری «سفری» است که انسان در نفس خود به سوی حقیقت در پیش میگیرد تا «قابلیت» دریافت حقایق را بیابد. رسیدن به این قابلیت مستلزم «تسویه» و «اعتدال» و «انسجامی نفسانی» است، تا وی «یکسره» به حقیقت توجه یابد. انسانها در مواجهه با نبی قالب زبانی مکاشفۀ او را دریافت میکنند. تبعیت از دستورات شرع و پیروی از حرکات و سکنات و اقوال و افعال انبیا انسانها را در سفری معرفتی همراهی میکند که غایت آن ظهور عالیترین مرتبۀ معرفتی در ایشان است. در این مرتبه است که طالبان معرفت میتوانند به «فهم» و «تأویل» باطن حقایق شرع و معرفت به واقعیتهای روحانی دست یابند، که شامل موجودات روحانی و ربط و نسبتهای میان موجودات و معنای وجود آنها میشود.
کلید واژگان
تربیت دینینقش تربیتی انبیا
تسویۀ نفس
باطن شرع
غزالی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-05-211395-03-01
ناشر
دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University
سازمان پدید آورنده
دانشیار دانشکده الهیات و ادیان، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانشاپا
2228-65782228-6586




