دوره 14, شماره 1
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
سعادت ناقص و کامل و ارتباط آن با رؤیت خداوند از دیدگاه توماس آکوئیناس
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2016-05-21)سعادت از منظر توماس آکویناس خیر کاملی است مبتنی بر غایت نهایی و پس از رؤیت خداوند در جهان باقی به دست میآید. سعادت مورد نظر آکویناس سعادت کامل یا اخروی است، که در مقابل سعادت ناکامل یا دنیوی قرار دارد. سعادت ناکامل یا ...
-
طبیعتگرایی خوشبینانه و معناداری زندگی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2016-05-21)نظریههای معنای زندگی را در یک تقسیمبندی کلان و اجمالی میتوان به دو دستۀ دیدگاههای طبیعتگرا و غیرطبیعتگرا افراز کرد. یکی از اشکالات همیشگی وارد بر دیدگاههای طبیعتگرا ناتوانی آنها در حل معضل پوچی است؛ طبیعتگرایی ...
-
واقعگرایی و ناواقعگرایی دینی: بررسی و نقد آرای دان کیوپیت، پُل بدام و دی. زی. فیلیپس
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2016-05-21)این مقاله، پس از بیانِ مختصر چند نکتۀ مقدماتی در خصوص ماهیت و نوع صورتبندی مسئلۀ واقعگرایی/ناواقعگرایی، ابتدا به شرح و مقایسۀ دو نوع از انواع ناواقعگرایی دینی یعنی دیدگاههای دان کیوپیت و دی. زی. فیلیپس میپردازد. ...
-
تأثیر دعا بر جهان قانونمند از دیدگاه استاد مطهری و النور استامپ
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2016-05-21)از مسائل مرتبط با «دعای حاجت»، چگونگی تأثیر این نوع دعا بر جهان مادّی است، جهانی تحت حاکمیت قوانین استثناناپذیر. از یک سو، اجابت دعا امری قطعی تلقی میشود و از سوی دیگر، قوانین جهان طبیعت نقضناپذیر محسوب میگردد. در باب ...
-
الهیات تمثیلی یا الهیات تشکیکی
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2016-05-21)در زبان بشری الفاظی وجود دارد که در زبان دینی به نحو مشترک به خدا و مخلوقات نسبت داده میشود. نسبت این الفاظ به خدا و انسان به نحو مشترک لفظی و مشترک معنوی منجر به دیدگاه تشبیه و تعطیل میشود که از چالشهای الهیاتی است. ...
-
فهم دینی کرکگور از «سوبژکتیویته»
(دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2016-05-21)در این مقاله سعی شده است فهم دینی کرکگور از «سوبژکتیویته» با استناد به گفتههای او به ویژه در دستنوشتهها و سایر نوشتههایش تبیین شود. او مفاهیم کلیدی نظیر «مسیحیت»، «حقیقت»، «شور»، «خدا»، و «ایمان» را برای توصیف و ...



