دوره 5, شماره 1

 

ارسال های اخیر

  • بررسی انتقادات ابن رشد در ابن سینا در مباحث الهیات بالمعنی الاخص 

    علم الهدی, سید علی (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2007-03-21)
    ابن‌رشد انتقاداتی را بر ابن‌سینا در مسئلۀ اثبات واجب‌الوجود و تقسیم وجوب به وجوب بالذات و بالغیر و علم باری‌تعالی و عدم جسمانیت وی و معجزۀ انبیاء مطرح می‌کند. عمدۀ نقد وی در دو مسئله خلاصه می‌شود: یکی آنکه سخنان شیخ ...

  • روش شناسی علوم قرآن از منظر فلسفه علم 

    فتح اللهی, ابراهیم (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2007-03-21)
    مجموعه‌ای از مباحث کلّی مرتبط با قرآن که وجهی از وجوه مطالعات قرآنی را تبیین می‌کند یا به پرسشی از پرسش‌ها دربارة‌قرآن می‌پردازد، با عنوان کلی «علوم قرآن» نامیده می‌شوند. به دلیل نقش مهمی که مطالعات روشمند در ...

  • معنای معنای زندگی 

    علیزمانی, امیر عباس (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2007-03-21)
    در مقالۀ «معنای زندگی» تلاش بر آن است که پرسش اصلی معنای زندگی به درستی تحلیل شود و رویکردهای مختلف به این مسئله بر اساس مبانی و پیش‌فرض‌های متفاوت توضیح داده شود. مقصود از «زندگی» در این مقاله فرآیندی آگاهانه و مختارانه ...

  • زمانمندی در تفکر جدید 

    صانعی دره بیدی, منوچهر (دانشگاه امام صادق علیه السلامImam Sadiq University, 2007-03-21)
    بنا بر مفهوم زمانمندی، علوم به دو بخش طبیعی و انسانی تقسیم می‌شوند. علوم انسانی علوم زمانمند یا تاریخمند است، یعنی وقوع تاریخی آن‌ها پیوند ضروری با زمان وقوع آن‌ها دارد و این امر بر خلاف علوم طبیعی است. زمانمندی در عصر ...