• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهشنامه فلسفه دین (نامه حکمت)
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    معنای معنای زندگی

    (ندگان)پدیدآور
    علیزمانی, امیر عباس
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    372.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در مقالۀ «معنای زندگی» تلاش بر آن است که پرسش اصلی معنای زندگی به درستی تحلیل شود و رویکردهای مختلف به این مسئله بر اساس مبانی و پیش‌فرض‌های متفاوت توضیح داده شود. مقصود از «زندگی» در این مقاله فرآیندی آگاهانه و مختارانه است که با مرگ به پایان می‌رسد و «کل زندگی» به عنوان یک واحد به هم‌پیوسته مورد نظر است. در پرداختن به زندگی ما نمی‌توانیم صرفاً به سطوح ابتدایی و لایه‌های اولیۀ زندگی اکتفا کرده و در «زندگی هر روزیِ»، تکراری و معطوف به برآوردنِ غرایز متوقف شویم. طلب معنا مستلزم نوعی فراتر رفتن از این مرحله است. در تحلیل مقصود از «معنا» در عبارت «معنای زندگی» نیز معنا به یکی از دو صورت قابل تفسیر است: 1. «معنا به معنای هدف زندگی» که در این صورت معنای زندگی به معنای هدف زندگی خواهد بود؛ 2. «معنا به معنای ارزش» که در این صورت معنای زندگی به معنای ارزش زندگی خواهد بود. ما برآنیم که اگر هدف زندگی (غایت محتوای زندگی) هدفی در خور و دارای ارزش ذاتی کافی باشد، به همۀ حلقه‌های معطوف به آن هدف ارزش بخشیده و آن‌ها را معنادار می‌سازد. تفکیک شیوۀ کلامی پرداختن به این سؤال از شیوۀ فلسفی پرداختن به آن، تفکیک نظریه‌های دینی از غیردینی در باب معنای زندگی، تحلیل و تفکیک دیدگاه عینیت‌گرا از ذهنیت‌گرا در خصوص معنای زندگی و نیز ارتباط معناداری زندگی با وجود خدا، جاودانگی نفس و اخلاقی بودن نظام عالم و ... از جمله مباحث اصلی این مقاله هستند.
    کلید واژگان
    معنای زندگی
    هدف زندگی
    ارزش زندگی
    پوچی
    رنج معنادار
    علت غایی
    معنای عینی
    معنای ذهنی
    معنای درون‌زا
    معنای برون‌زا

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2007-03-21
    1386-01-01
    ناشر
    دانشگاه امام صادق علیه السلام
    Imam Sadiq University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه فلسفه دین دانشکده الهیات دانشگاه تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2228-6578
    2228-6586
    URI
    http://prrj.journals.isu.ac.ir/article_1158.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/163163

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • حمل اولی و شایع، به قید قضیه و به قید موضوع و فروکاهی معنای دوم به معنای اول 

      فلاحی, اسدالله؛ موحد ابطحی, سید بهاءالدین (دانشگاه قمUniversity of Qom, 2010-05-22)
      فیلسوفان مسلمان حمل اولی و شایع را به دو معنای متفاوت به کار برده‌اند: 1. به قید قضیه 2.به قید موضوع. حمل اولی و شایع به قید قضیه نخستین معنای این دو اصطلاح و به ترتیب، به معنای «اتحاد مفهومی» و «حمل مصداقی» است؛ اما حمل ...

    • ترانسندانس: معنای اسمی، معنای فعلی 

      علمی, محمدکاظم؛ زهانی زهان, زهرا (پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگیIHCS, 2013-05-22)
      چکیده از بدیع‌ترین اندیشه‌های یاسپرس، نظریۀ او دربارۀ «متعالی» یا به تعبیر خود او «ترانسندانس» است. پژوهش حاضر به بیان جایگاه این نظریه در اندیشۀ این فیلسوف اگزیستانس می‌پردازد. از نظر او، شناخت علمی و معرفت متافیزیکی ...

    • تجربۀ معنای مکان فضای شهری: کاربرد تحلیل محتوای کیفی در کشف معنای «باغ فردوس» 

      لک, آزاده؛ جلالیان, سحر (دانشگاه کاشان, 2018-08-01)
      یکسان شدن و بی‌هویتی فضاهای شهری معاصر، پدیدۀ بی‌مکانی را به معضل اصلی فضای شهری تبدیل کرده است که این مسئله می‌تواند حاصل اصلی بی‌توجهی به مقولۀ معنا در فضاهای شهری باشد. به‌دلیل ساخت‌وسازهای پرسرعت، با تغییر در فضاهای ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب