نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرحیمی, سیماfa_IR
dc.contributor.authorذوالفقاری, حسنfa_IR
dc.contributor.authorفقیه ملک مرزبان, نسرینfa_IR
dc.contributor.authorقبادی, حسینعلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:48:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:48:11Z
dc.date.available1399-07-08T23:48:11Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:48:11Z
dc.date.issued2019-03-21en_US
dc.date.issued1398-01-01fa_IR
dc.date.submitted2018-08-06en_US
dc.date.submitted1397-05-15fa_IR
dc.identifier.citationرحیمی, سیما, ذوالفقاری, حسن, فقیه ملک مرزبان, نسرین, قبادی, حسینعلی. (1398). تحلیل تمثیل در مثنوی بر اساس نظریه آمیختگی مفهومی مارک ترنر با تکیه بر تمثیل «ملامت کردن مردم مردی را که مادرش را کشت به تهمت» از دفتر دوم مثنوی. نقد و نظریه ادبی, 4(1), 47-70. doi: 10.22124/naqd.2019.11015.1517fa_IR
dc.identifier.issn7476-7387
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22124/naqd.2019.11015.1517
dc.identifier.urihttps://naqd.guilan.ac.ir/article_3639.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/162882
dc.description.abstractمثنوی مولوی بر یکی از ریشه‌دارترین سنت‌های ادب فارسی؛ یعنی استفاده از تمثیل با هدف تعلیم، استوار شده است. تمثیلات مثنوی غالباً برگرفته از فرهنگ عامه و حکایات تاریخی رایج در افواه یا آثار پیشینیان است. با‌این‌همه مولانا در مثنوی عالمی شگرف از معنا ورای جهان مبتنی بر عرف عامه پیش چشم خواننده می‌گستراند. تأثیر این انتقال معنا مرهون شیوه خاص تمثیل‌سازی و فرایند ذهنی خلاقانه مولانا در فرافکنی فضاهای مرجع متعارف بر اهداف نامتعارف و ارائه معنا از دل این آمیختگی است. در این پژوهش قصد داشته‌ایم به روش توصیفی- تحلیلی سازوکار تمثیل‌سازی و کارکرد ذهنی مولانا را در معنا‌پردازی، با تکیه بر تمثیل «ملامت کردن مردم مردی را که مادرش را کشت به تهمت» بر اساس نظریه آمیختگی مفهومی مارک ترنر تحلیل نماییم. نتایج نشان می‌دهد که مسیر طی شده توسط داستان‌های مرجع و هدف در فرایند آمیزش در شکل نهایی ممثّل، به‌هیچ‌وجه سرراست نبوده بلکه سازوکاری پیچیده از فرافکنی و ادغام‎ و حائز مجموعه‌ای از شگردهای خلاقانه است. قدرت این معناپردازی برخاسته از خلاقیت مولانا در گزینش فضاهای نامتعارف به‌گونه‌ایست که فرافکنی و آمیزش آنها در عین تطبیق الگوهای ساختاری، حائز کشمکشی قدرتمند در سطح مفاهیم است. از درون این کشمکش نامتعارف است که شگردهای معناساز و زیبایی‌آفرینی همچون ناسازه، تضادهای آیرونیک و طنز به وجود می‌آیند. تأثیر اقناع‌کننده و ساختارشکنی که مجموعه این شگردها بر اذهان مخاطبین باقی می‌گذارد عامل قدرت تعلیمی فراوان و برجستگی ادبی تمثیل‌های مثنوی است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه گیلانfa_IR
dc.publisherGuilan Universityen_US
dc.relation.ispartofنقد و نظریه ادبیfa_IR
dc.relation.ispartofLiterary Theory and Criticismen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22124/naqd.2019.11015.1517
dc.subjectمثنویfa_IR
dc.subjectتمثیلfa_IR
dc.subjectنظریه ذهن ادبیfa_IR
dc.subjectفضاهای ذهنیfa_IR
dc.subjectآمیختگی مفهومیfa_IR
dc.titleتحلیل تمثیل در مثنوی بر اساس نظریه آمیختگی مفهومی مارک ترنر با تکیه بر تمثیل «ملامت کردن مردم مردی را که مادرش را کشت به تهمت» از دفتر دوم مثنویfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س) تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس تهرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage47
dc.citation.epage70


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد