مروری تاریخی بر پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانششناسی
(ندگان)پدیدآور
مختاری, حیدرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: مرور و نقد تاریخی سیر پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانششناسی.
روش/ رویکرد پژوهش: با مرور متون پیشین، نقدی تاریخی بر روند پژوهش کیفی در علم اطلاعات و دانششناسی انجام شد.
یافتهها: چندین دهه است که در علم اطلاعات و دانششناسی بر فنون کمّی در نقش بهترین و گاه تنها فن مناسب برای پژوهش تأکید شده است. مرور تاریخی روند پژوهش کیفی در این رشته نیز حاکی از ضعف پژوهش کیفی بوده است و نشان میدهد رویکرد اثباتگرایی همچنان در پژوهشهای علم اطلاعات و دانششناسی یکّهتازی میکند. از این رو، تأکید بر ابزار و غفلت از نظریهسازی در این رشته آشکار است.
نتیجهگیری: جا دارد در بیان مسائل پژوهشی علم اطلاعات و دانششناسی به موضوعاتی توجه شود که به بسط ابعاد نظری رشته کمک میکنند.
کلید واژگان
پژوهش کیفیعلم اطلاعات و دانششناسی
مرور تاریخی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2016-11-211395-09-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نورشاپا
2252-05032383-322X




