شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران
(ندگان)پدیدآور
گرایی, احسانحیدری, غلامرضاکوکبی, مرتضینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف: شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران. روششناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل طیف متنوعی از ذینفعان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ازجمله اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانشآموختگان دوره دکتری و پژوهشگران حوزه آموزش رشته بود. تحلیل نهایی روی 235 پرسشنامه بازگشتی انجام شد. یافتهها: نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در دو گروه نیروهای پیشران درونی (11 مورد) و بیرونی (5 مورد) قرار گرفتند. از میان نیروهای پیشران درونی تأثیرگذار، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی با میانگین 48/4 و ضریب اهمیت 62/89% در جایگاه نخست بود. از میان نیروهای پیشران تأثیرگذار بیرونی، سیاستگذاری و مدیریت نظام آموزش عالی کشور با میانگین 36/29 و ضریب اهمیت 39/73% بهعنوان مهمترین نیرو شناسایی شد. نتیجهگیری: سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی باید به تمامی نیروهای پیشران درونی و بیرونی تأثیرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانششناسی توجه داشته باشند و از این طریق پویایی و حیات آن را تضمین کنند.
کلید واژگان
آموزش علم اطلاعات و دانششناسینیروهای پیشران درونی
نیروهای پیشران بیرونی
ایران
آموزش علم اطلاعات و دانششناسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-04-211397-02-01
ناشر
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran
سازمان پدید آورنده
استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه لرستاندانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
استاد بازنشستۀ علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز
شاپا
2252-05032383-322X




