| dc.contributor.author | گرایی, احسان | fa_IR | 
| dc.contributor.author | حیدری, غلامرضا | fa_IR | 
| dc.contributor.author | کوکبی, مرتضی | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 1399-07-08T23:45:34Z | fa_IR | 
| dc.date.accessioned | 2020-09-29T23:45:34Z |  | 
| dc.date.available | 1399-07-08T23:45:34Z | fa_IR | 
| dc.date.available | 2020-09-29T23:45:34Z |  | 
| dc.date.issued | 2018-04-21 | en_US | 
| dc.date.issued | 1397-02-01 | fa_IR | 
| dc.date.submitted | 2016-05-03 | en_US | 
| dc.date.submitted | 1395-02-14 | fa_IR | 
| dc.identifier.citation | گرایی, احسان, حیدری, غلامرضا, کوکبی, مرتضی. (1397). شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات, 29(1), 135-148. | fa_IR | 
| dc.identifier.issn | 2252-0503 |  | 
| dc.identifier.issn | 2383-322X |  | 
| dc.identifier.uri | http://nastinfo.nlai.ir/article_2198.html |  | 
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/161875 |  | 
| dc.description.abstract | <strong>هدف: </strong>شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در ایران.<br /> <strong>روششناسی:</strong> این پژوهش از نوع کاربردی و با روشهای مرور منابع و پیمایش انجام شد. جامعه پژوهش شامل طیف متنوعی از ذینفعان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ازجمله اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانشآموختگان دوره دکتری و پژوهشگران حوزه آموزش رشته بود. تحلیل نهایی روی 235 پرسشنامه بازگشتی انجام شد.<br /> <strong>یافتهها:</strong> نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی در دو گروه نیروهای پیشران درونی (11 مورد) و بیرونی (5 مورد) قرار گرفتند. از میان نیروهای پیشران درونی تأثیرگذار، تخصصگرایی در برنامهریزی درسی با میانگین 48/4 و ضریب اهمیت 62/89% در جایگاه نخست بود. از میان نیروهای پیشران تأثیرگذار بیرونی، سیاستگذاری و مدیریت نظام آموزش عالی کشور با میانگین 36/29 و ضریب اهمیت 39/73% بهعنوان مهمترین نیرو شناسایی شد.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> سیاستگذاران و برنامهریزان آموزش علم اطلاعات و دانششناسی باید به تمامی نیروهای پیشران درونی و بیرونی تأثیرگذار بر آموزش علم اطلاعات و دانششناسی توجه داشته باشند و از این طریق پویایی و حیات آن را تضمین کنند. | fa_IR | 
| dc.format.extent | 1007 |  | 
| dc.format.mimetype | application/pdf |  | 
| dc.language | فارسی |  | 
| dc.language.iso | fa_IR |  | 
| dc.publisher | سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران | fa_IR | 
| dc.publisher | National Library and Archives of Islamic Republic of Iran | en_US | 
| dc.relation.ispartof | فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات | fa_IR | 
| dc.relation.ispartof | National Studies on Librarianship and Information Organization | en_US | 
| dc.subject | آموزش علم اطلاعات و دانششناسی | fa_IR | 
| dc.subject | نیروهای پیشران درونی | fa_IR | 
| dc.subject | نیروهای پیشران بیرونی | fa_IR | 
| dc.subject | ایران | fa_IR | 
| dc.subject | آموزش علم اطلاعات و دانششناسی | fa_IR | 
| dc.title | شناسایی نیروهای پیشران تأثیرگذار بر آینده آموزش علم اطلاعات و دانششناسی ایران | fa_IR | 
| dc.type | Text | en_US | 
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استادیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه لرستان | fa_IR | 
| dc.contributor.department | دانشیار علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR | 
| dc.contributor.department | استاد بازنشستۀ علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز | fa_IR | 
| dc.citation.volume | 29 |  | 
| dc.citation.issue | 1 |  | 
| dc.citation.spage | 135 |  | 
| dc.citation.epage | 148 |  |