نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکیان مهر, قبادfa_IR
dc.contributor.authorسلمانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorناصحی, ابوذرfa_IR
dc.contributor.authorکیان مهر, قبادfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-08T23:41:38Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-29T23:41:38Z
dc.date.available1399-07-08T23:41:38Zfa_IR
dc.date.available2020-09-29T23:41:38Z
dc.date.issued2017-08-23en_US
dc.date.issued1396-06-01fa_IR
dc.date.submitted2016-11-18en_US
dc.date.submitted1395-08-28fa_IR
dc.identifier.citationکیان مهر, قباد, سلمانی, علی, ناصحی, ابوذر, کیان مهر, قباد. (1396). بررسی تحلیلی نقش مایه‌ی شیر در آثار سفالی سده های پنجم تا هشتم هـ.ق. پژوهش های باستان شناسی ایران, 7(13), 207-224. doi: 10.22084/nbsh.2017.12181.1528fa_IR
dc.identifier.issn2345-5225
dc.identifier.issn2345-5500
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22084/nbsh.2017.12181.1528
dc.identifier.urihttps://nbsh.basu.ac.ir/article_2022.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/160387
dc.description.abstractدست‌یابی به صنعت سفال به‌عنوان اولین دست‌ساخته‌های کاربردی بشر، نقش بسزایی در زندگی او ایفاد کرد و ایجاد نقوش برروی سفال‌ها به‌عنوان نمادی از هنر ماندگار انسان در دوره‌های مختلف مطرح بوده است. نقوش روی سفال‌ها که ریشه در مفاهیم اعتقادی، باورها، تمایلات و آرزوهای هر عصری دارد، در تمام ادوار تاریخی دوشادوش صنعت سفال خودنمایی نموده است. شیر از جمله نقوش رایج و مورد توجه اعصار مختلف بوده است. سده‌های پنجم تا هشتم هـ.ق. به‌لحاظ تحولات بدیعِ هنری همواره مورد توجه هنرپژوهان بوده است. این نوشتار بر آن است تا با بررسی نقش‌مایه‌ی شیر در سده‌های مذکور، به این سؤالات پاسخ دهد که در یک رویکرد مقایسه‌ای و تطبیقی نقش‌مایه‌ی شیر در فاصله‌ی سده‌های پنجم تا هشتم هـ.ق. از منظر معیارهای زیباشناختی (با تأکید بر فرم و ساختار) از چه ارزش‌های زیباشناختی حکایت می‌کند؟ و در صورت مشاهده‌ی تغییرات چشمگیر در فرم و ساختار این نقش‌مایه‌، این تغییرات چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟ برای پاسخ‌گویی به سؤالات مذکور، تلاش شده است تا با تکیه بر روش تحلیلی که یکی از معروف‌ترین روش‌های تجزیه و تحلیل آثار هنری است به بررسی آثار سفالی سده‌های پنجم تا هشتم هـ.ق. و مقایسه‌ی آن‌ها با یکدیگر بپردازیم. مراد از تحلیل ساختاری، بررسی رابطه‌ی نقش‌مایه‌ی اصلی با سایر نقش‌مایه‌های مجاور، بررسی رابطه‌ی فرم و شکل کلی ظرف با نقش‌مایه‌ی اصلی و سایر نقش‌مایه‌ها و  بررسی مستقل خود نقش‌مایه‌ی اصلی (شیر) است. به‌نظر می‌رسد که باوجود انتظار معمول، گذشت زمان و عوامل دیگری چون آشنایی بیشتر هنرمندان با سنت‌های هنری دیگر، تأثیر چندانی در قوت طراحی و پختگی آن نداشته است. نقش‌مایه‌ی شیر آثار سفالی متعلق به سده‌های پنجم و ششم هـ.ق. در مقایسه با آثار متأخر، از طراحی خطی قوی، تأکید بر رابطه‌ی اندام‌وار زمینه و موضوع اصلی، تناسب خود نقش‌مایه و ارتباط ظریف آن با کالبد ظرف برخوردار است.fa_IR
dc.format.extent1658
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.publisherBu Ali Sina Universityen_US
dc.relation.ispartofپژوهش های باستان شناسی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofpazhoheshha-ye Bastan shenasi Iranen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22084/nbsh.2017.12181.1528
dc.subjectشیرfa_IR
dc.subjectسفالfa_IR
dc.subjectنقش مایهfa_IR
dc.subjectسده های پنجم تا هشتمfa_IR
dc.subjectتاریخ هنرfa_IR
dc.titleبررسی تحلیلی نقش مایه‌ی شیر در آثار سفالی سده های پنجم تا هشتم هـ.قfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه هنر دانشگاه بوعلی سیناfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه هنر دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکترای پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue13
dc.citation.spage207
dc.citation.epage224


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد