شرایط و راهبردهای مؤثر برای ارائة راهحلهای خلاقانه در حل مسائل ریاضی از دیدگاه دانشجویان خلاق دورة کارشناسی رشتة ریاضی
(ندگان)پدیدآور
یافتیان, نرگسنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف اصلی پژوهش، شناسایی شرایط و راهبردهای مؤثر بر ارائة راهحلهای خلاقانه در حل مسائل ریاضی در محیطهای آموزشی از دیدگاه دانشجویان خلاق دورة کارشناسی رشتة ریاضی است. دادهها با رویکرد کیفی به روش نظریة دادهمحور و استفاده از ابزار مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته جمعآوری شدهاند. جامعة این پژوهش، تمام دانشجویان مشغول به تحصیل رشتة ریاضی در مقطع کارشناسی در دانشگاههای دولتی واقع در شهر تهران است. برای انجام مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته، سیزده دانشجو با روش نمونهگیری نظری، دعوت به همکاری شدند. دادهها از طریق فرایند کدگذاری در دو مرحلة آزاد و محوری تحلیل شد. برای مطمئنشدن از کیفیت پژوهش، از معیارهای باورپذیری، اطمینانپذیری، انتقالپذیری و تأییدپذیری استفاده شد. نتایج نشان میدهد که برای مقولههای شرایط و راهبردهای مؤثر، زیرمقولههایی حاصل شده است که چگونگی تأثیر آنها را در ارائة راهحلهای خلاقانه در حل مسائل ریاضی تبیین میکنند. بر اساس دیدگاه مشارکت کنندگان، این راهبردها شامل حل مسئلة غیرمعمول، حل مسئله از راههای متنوع و فراهمکردن فرصتهایی برای طرح مسئله بوده است؛ همچنین برای شرایط مداخلهگر، زیرمقولههایِ میزان مسئله حلکردن، محیطِ اجرا و اختصاص زمان برای حل مسائل حاصل شده است. نتایج این پژوهش برای آگاهی بیشتر دستاندرکاران آموزش برای فراهمکردن محیطهای آموزشی مناسب که خلاقیتریاضی را پرورش دهد، مناسب و کمکرسان است.
کلید واژگان
خلاقیتریاضیآموزش ریاضی
پرورش خلاقیت ریاضی
دانشجویان کارشناسی رشتة ریاضی
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2018-02-201396-12-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانشاپا
2476-36082423-6780
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تفاوت دختر و پسر در متغیرهای مرتبط به عملکرد ریاضی (خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی) و نقش آن بر پیشرفت ریاضی
کیامنش, علیرضا؛ پور اصغر, نصیبه (دانشگاه تبریزUniversity of Tabriz, 2009-04-21)تحقیق حاضر به بررسی تفاوت جنسیتی در متغیرهای خودپندارهی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی، پیشرفت ریاضی و عملکرد قبلی ریاضی در بین دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان میپردازد. بدین منظور نمونهای تصادفی مرکب از 300 نفر ...
-
نقش خودکارآمدی ریاضی، جهتگیریهای هدفی و اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی دانشآموزان سال دوم متوسطه (رشته ریاضی) شهر تهران
شهنی کرم زاده, مانا؛ حجازی, الهه؛ خان زاده, علی؛ حجازی, باقر (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2010-12-22)هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر متغیر انگیزشی جهتگیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی، با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی، میباشد. برای انجام این تحقیق 240 دانشآموز، 120دختر و 120پسر، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستانهای ...
-
بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر اهواز
رجبی, غلامرضا؛ شهنیییلاق, منیجه؛ شکرکن, حسین؛ حقیقی, جمال (دانشگاه شهید چمران اهوازShahid Chamran University of Ahvaz, 2005-11-22)هدف این تحقیق بررسی رابطه علی جنسیت، عملکرد قبلی ریاضی، منابع خودکارآمدی ادراک شده ریاضی، هدفگذاری، باورهای خودکارآمدی ریاضی و سبکهای اسنادی با عملکرد بعدی ریاضی در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای ...




