مقایسه اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بهشیوه تمثیل و چرخه کارپلوس بر فرایندهای شناختی تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی
(ندگان)پدیدآور
یارمحمدی واصل, مسیبفرهادی, مهرانیعقوبی, افسانهنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
آموزش تفکر انتقادی به انگیزه برای یادگیری، کسب مهارتهای حل مسأله، تصمیمگیری، استدلال و افزایش مهارتهای شناختی منجر میشود و پژوهشهاپژوهشها نشان میدهد تفکر انتقادی را میتوان با تمرین و آموزش ارتقا داد. بنابراین، با توجه به نقش اساسی شیوههای آموزشی هدف، این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بهروش چرخه کارپلوس و تمثیل به دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده از گروههای کنترل با انتخاب تصادفی بود. همچنین، طرح پژوهش دارای دو گروه آزمایش (1- گروه آموزش چرخه کارپلوس؛ 2- گروه آموزش تمثیل) و یک گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی شهرستان سقز (730 نفر) در سال 1391 بود. شیوه نمونهگیری پژوهش خوشهای چندمرحلهای بود؛ بدین صورت که از میان نواحی دوگانه شهر سقز بهطور تصادفی ناحیه یک انتخاب شد و سپس بر اساس فهرست موجود در ناحیه یک، از میان مدارس دولتی این ناحیه، دو مدرسه و از میان دانشآموزان پایه سوم این مدارس تعداد 60 نفر انتخاب و سپس به روش جایگزینی تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم شدند. دادههای پژوهش با پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم « ب » بهدست آمد و برای تحلیل دادهها از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد آموزش تفکر انتقادی بهشیوه تمثیل و چرخه کارپلوس مهارت تحلیل انتقادی، ارزیابی انتقادی، استنتاج انتقادی، قیاس انتقادی و مهارت استقرا را بهبود میبخشد (05/0P
کلید واژگان
آموزش تفکر انتقادیتمثیل
چرخه کارپلوس و فرایندهای شناختی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2016-03-201395-01-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایراناستادیار گروه روانشناسی دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




