چارچوب مشارکت معلمان در نظام برنامهریزی درسی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعة کیفی
(ندگان)پدیدآور
مرزوقی, رحمت الهمحمدی, مهدیعلی عسکری, مجیدرضایی, محمدمهدینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
هدف از این پژوهش، کاوش چارچوب مشارکت معلمان در نظام برنامهریزی درسی جمهوری اسلامی ایران است. در این زمینه، بر اساس طرح کیفی، ابعاد و مراحل مشارکت معلمان در برنامهریزی درسی، با استفاده از ابزار مصاحبة باز و نیمهساختارمند انجام شده و برای ارزیابی روایی و پایایی مطالعه از چهار معیار اعتبارپذیری، انتقالپذیری، اطمینانپذیری و تأییدپذیری استفاده شده است. روش نمونهگیری هدفمند است و بررسی بر اساس اشباع نظری با ﻣﺘﺨﺼﺼﺎﻥ، مدیران ﺑﺮﻧﺎﻣﻪﺭﯾﺰی ﺩﺭﺳﯽ در سازمان پژوهش و معلمان شهر تهران با معیار داشتن تجربه در برنامهریزی درسی شکل گرفته که در پایان مصاحبهها به 30  نفر رسیده است. دادههای بهدستآمده با نرمافزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون تحلیل و برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش همسوسازی نتایج حاصل از شبکة مضامین و تحلیل اسناد استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که معلم مهمترین عنصر در موفقیت برنامههای درسی است. در عین حال مشارکت معلمان در برنامهریزی درسی امری سهل الوصول نیست؛ بلکه موضوعی تخصصی است و با موانعی مانند ایجاد وظیفة اضافی برای معلمان وعدم تخصص آنها روبهروست؛ اما ارتقای عملکرد تحصیلی دانشآموزان باعث میشود که غلبه بر موانع فوق ارزشمند شود. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد مشارکت معلمان دارای ابعاد طراحی، تدوین، اجرا، ارزشیابی و بازنگری بوده و هریک دارای مؤلفههای گوناگونی است که در یافتههای پژوهش نیز بررسی و بدانها اشاره شده است.
کلید واژگان
مشارکت معلمانبرنامهریزی درسی
مراحل و ابعاد برنامهریزی درسی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایراندانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
دانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز، فارس، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




