مقایسه تأثیر یادگیری ترکیبی خطی و غیرخطی بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی دانشآموزان پایة هفتم
(ندگان)پدیدآور
موسوی, سیدعلیرضوی, سید عباسرحیمی دوست, غلامحسیننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این پژوهش با هدف مقایسة تأثیر یادگیری ترکیبی خطی و غیرخطی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علومتجربی انجام شده است. روش پژوهش نیمهآزمایشی، از نوع طرح دوگروهی با پیشآزمون و پسآزمون بوده است. بدین منظور 50 نفر از دانشآموزان پسر پایة هفتم دورة اول متوسطة شهر اندیمشک با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (خطی و غیرخطی) قرار گرفتند. آموزش به شکل ترکیبی از آموزش حضوری (تدریس معلم در کلاس درس) و یادگیری از طریق محیط یادگیری برخط، به مدت 7 جلسة 90 دقیقهای ارائه شد. یکی از گروهها روش ترکیبی را به صورت خطی و دیگری روش غیرخطی را آموزش دیدند. ابزار اندازهگیری، آزمون محققساختة سنجش میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تجربی شامل 30 سؤال چهار گزینهای و پرسشنامة راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شامل 22 سؤال بر اساس مقیاس پنجدرجهای لیکرت بود. پایایی آزمون محققساخته به روش بازآزمایی (75/.) و پایایی پرسشنامة راهبردهای یادگیری خودتنظیمی از طریق آلفای کرونباخ (78/.) محاسبه شده است. به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل کواریانس تکمتغیره استفاده شد. بر اساس یافتههای پژوهش، گروه یادگیری ترکیبی خطی در مقایسه با گروه یادگیری ترکیبی غیرخطی پیشرفت تحصیلی بیشتری در درس علوم تجربی دارند. همچنین با کنترل راهبردهای یادگیری خودتنظیمی باز هم تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده میشود. در مجموع گروهی که به شیوة یادگیری ترکیبی خطی آموزش دیده بودند، در درس علوم تجربی عملکرد بهتری داشتهاند.
کلید واژگان
یادگیری ترکیبییادگیری برخط
شیوة خطی
شیوة غیرخطی
یادگیری خودتنظیمی
درس علوم تجربی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2018-08-231397-06-01
ناشر
معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایراناستادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، خوزستان، ایران
شاپا
2476-36082423-6780




